2014. november 11., kedd

Casse-téte chinois - Már megint lakótársat keresünk


Cédric Klapisch, a francia szerzői filmes bő egy évtizedet felölelő multikulti - ezennel trilógiává bővült – kalandja a befejező (?) részéhez érkezett. Az első epizód, a 2002-es Lakótársat keresünk frissessége, és a határokon szó szerint átívelő fiatalos cselekménysorozata Klapisch számára óriási sikert hozott. Számos fontos filmes díj, kritikai elismerés… és ami a legfontosabb: a nézők is imádták a művet Európa szerte! 


Klapisch természetesen tovább szőtte Romain Duris, vagyis Xavier történetét, s 2005-ben jött a Még mindig lakótársat keresünk c. második etap, ami már nem szólt akkorát, mint az első rész, de a magas színvonal továbbra is maradt, így Klapisch trilógia-kezdeményét egyre többen kezdték Richard Linklater Mielőtt-sorozatához hasonlítgatni.
Főként azért, mert a francia rendező lakótárs keresgélő filmjei is ugyanazzal az őszinteséggel és nyíltsággal közölnek, mint Linklater alkotásai. Klapisch azonban jóval szórakoztatóbb, mint amerikai kollégája, sőt, úgy is fogalmazhatnánk, hogy ezúttal – fura módon – a francia úriember képviseli az amerikai filmes hagyományokat, Linklater pedig az európait. Bár ez így némileg sarkos, de tény, hogy Klapisch trilógiája jóval mozgalmasabb és európai létére jóval "hollywodibb", mint az amerikai Linklater filozofálgatós indie sorozata. 


S hogy hogyan sikerült Klapischnek a lezárás, vagyis a szóban forgó 3. rész? Remekül!!! Mi több, a Már megint lakótársat keresünk a trilógia talán legkiegyensúlyozottabb darabja. Egyrészt rendkívül szórakoztató és „ritmusos”, másrészt Klapisch forgatókönyve valóban körbejárja és akkurátusan megcsócsálja a 40-es – már nem fiatal, de még nem öreg – korosztály hétköznapi problémáit. 


Xavier házassága Wendyvel kezd megromlani, s amikor a nő bejelenti, hogy New York-i útja során megismerkedett egy amerikai férfival, Xavier ismét új élethelyzettel találja szemben magát. Bár a válás viszonylag nyugodt körülmények között zajlik, a gyerekek – ahogy az lenni szokott - az anyjukhoz kerülnek, s átteszik a székhelyüket a tengerentúlra. Xavier tehát válaszúthoz érkezik: maradjon Párizsban a megszokott, kényelmes közegében, vagy vágjon bele a bizonytalanba, s próbáljon meg új életet kezdeni gyerekei közelében a hatalmas amerikai nagyvárosban? Költői kérdés…


Xavier New York-i csetlése-botlása, a nyelvi nehézségekkel való küzdelem, az albérletkeresés, a tartózkodási engedéllyel kapcsolatos hercehurca (itt megidéződik Peter Weir klasszikusa, a Zöld kártya is), a leszbi barát-barátnővel (Cécile De Franc ismét nagyot játszik!) való – minek is nevezzük… - „egyezség”… mind mind a film javát szolgálják, s érdekesebbnél érdekesebb szálakat és eseményeket indítanak el.
Klapisch a 3. résszel egyértelműen csúcsra járatta Romain Duris sztoriját! S habár Audrey Tautou-t mi nem találjuk annyira vonzónak, megértjük Xavier döntését! A 40-esek élete ugyanis nem fenékig tejfel!
Biztosak vagyunk benne, hogy Klapisch-ben – stílusos lezárás ide vagy oda – még bőven benne van egy negyedik epizód is, azonban reméljük, hogy a francia direktor a csúcson hagyja abba, mert félő, hogy a karakterek sorsa a továbbiakban már nem lenne annyira érdekes. Xavier és kompániája ugyanis révbe ért!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése