2014. november 19., szerda

The Babadook


A mai trendi horrorok, sekélyes ijesztgetések és a hatásvadász „jump scare”-ekkel operálni próbáló vackok közepette külön „jól esik” olyan klassz mozikat üdvözölni a vásznon, mint a The Babadook, amely a mostani „modern” (?) elvárásokkal ellentétben a zsáner klasszikusabb elemeiből építkezik. 


Az elsőfilmes Jennifer Kent nagyon jól tudja, hogy mitől lesz igazán dermesztő egy horror film: nem csupán szellemekre és szörnyekre van itt szükség, meg kell mutatni az emberi lélek árnyoldalait is.
Sokan az év horrorfilmjének tartják a The Babadook-ot, ezzel nem is vitatkoznék, ez egyértelműen ’pipa’, a „remekmű” jelzővel azonban én magam csínján bánnék.
Kent olyan filmek nagyszerű momentumait idézi ebben a valóban jól sikerült alkotásban, mint az Ördögűző, a Rosemary gyermeke vagy a Ragyogás.
A díszletek túlmutatnak a klasszikus kísértetházas sztorik jól ismert kellékein. Hiába, ez egy ausztrál film, s épp ezért a tipikus, elcsépelt hollywoodi modort és kliséket csak nyomokban lehet felfedezni benne. 


Essie Davis borzasztóan jó, Noah Wiseman nem különben. Mégis, Jennifer Kent rendezőnő érdeme főként, hogy egyes jelenetek valóban a frászt hozzák ránk. Kent és csapata ugyanis mesterien játszik a fényekkel és a vágóollóval, nincs szükségük korom sötétre ahhoz, hogy belénk fagyjon a szar – Babadook a nappali világosságban is épp olyan rémisztő, mint éjszaka…
Ettől függetlenül azonban a mű mégsem aknázza ki az összes benne rejlő lehetőséget, nem kúszik be a bőrünk alá oly mértékben, ahogy azt elvárnánk, s nem képes olyan katarzisra, mint a korábban felsorolt klasszikusok… Főként ezért sem válhat valódi műremekké. 


Mindenesetre: a The Babadook valóban az év horror filmje. Vita nincs.
Több ilyet és ehhez hasonlót kérnénk még – csak még bátrabban, még invenciózusabb tálalásban!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése