2014. november 7., péntek

The boy in the striped pyjamas - A csíkos pizsamás fiú


Hogy egyszerű feladat lenne holokauszt-filmet készíteni? A közönség szinte minden esetben „hálásan”, könnybe lábadt szemekkel fogadja be az élményt... Van is jó pár mozi, ami a zsidóság megpróbáltatásait mutatja be a náci elnyomás idején, mégis, nagyon göröngyös terep ez, mivel igen könnyű belesétálni a patetikusság és a szentimentalizmus csapdájába.
Anélkül, hogy ironizálnánk, meg kell jegyeznünk: a brit rendező, Mark Herman (Little voice; Fújhatjuk!) is a könnyebbik végét fogta meg a munkának, hiszen nincs annál "kifizetődőbb", mint egy törékeny kisfiút – vagy mindjárt kettőt!!! – helyezni a borzalmak kellős közepébe.


Az ötlet egyébként remek: a náci tiszt fia Bruno és a lágerben sínylődő zsidó kisgyermek barátsága valóban a vászonra kívánkozott, s a tapasztalt direktor, Mark Herman mindent meg is tett a projekt sikeressége érdekében. A csíkos pizsamás fiú, a rendező erőfeszítéseivel párhuzamosan tényleg jó mozi, de ugye van az a közszájón forgó népi bölcsesség, miszerint „nagy akarásnak nyögés a vége”. Nem kell ezt azért annyira komolyan venni, hiszen az összkép ennél jóval árnyaltabb, és a film valóban rendben van. Ugyanakkor, összevetve a hasonló tematikájú alkotásokkal, A csíkos pizsamás fiú nem képes katarzist okozni: túl tárgyilagos, túl következetes, és bizonyos tekintetben kiszámítható is.


A teljes egészében Budapesten és Magyarországon forgatott alkotás becsületes, korrekt holokauszt-mozi, de nem tud túlnőni és túlmutatni ezen a nyilvánvaló 'skatulyán'. Még úgy sem, hogy a két gyerekszínész, Jack Scanlon és Asa Butterfield (ő vitte végül is többre, játszott azóta a Leleményes Hugóban és a Végjátékban is!) kifejezetten jól teljesítenek, s bónusz gyanánt olyan nagyszerű művészek segítik őket, mint Vera Farmiga és David Thewlis. 


Kicsit szájbarágós a tragédia, túlontúl törvényszerű a dráma, és épp ezért nem is érinti meg úgy igazán a nézőt a történet. A záró képsorok azért kíméletlenül betalálnak, Herman nem cicózik…
Korrekt munka A csíkos pizsamás fiú, precíz, pontos, nagy műgonddal szerkesztett film. De épp ez az „iparos”- jelleg az, ami kissé megközelíthetetlenné, s picit lélektelenné teszi. Pedig Herman mindent megtett, hogy az ellenkezőjét érezzük…

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése