A kosztümös történelmi dráma
mindig göröngyös terep. Egyrészt baromi nagy figyelmet kell fordítani a
jelmeztervezők munkájára (az sem jó, ha minden túlontúl precíz és körzővel
vonalzóval szerkesztett, ugyanakkor elkendőzni sem lehet a dolgokat…), valamint
nagy műgonddal és odafigyeléssel, korhűen kell megjeleníteni a kontextust. És
ha már „történelem”, az sem nem árt, ha objektív és tárgyilagos a sztori…
Persze a Gladiátor óta tudjuk,
hogy még egy többszörösen Oscar-t nyert filmalkotás is tobzódhat a béna bakikban
– kezdve ugye Russel Crowe szálanként befésült, zselétől tocsogó hajától, a
tömegben rendre fel-felbukkanó farmernadrágos statisztákon át, a faszán
feltuningolt, ’motoros’ harci szekerekig…
…az Egy veszedelmes viszony
többek között azért is volt képes elkerülni az iménti filmes mellényúlásokat,
mert a játékidő nagy része főként 'belső felvételekből' áll. A jelmezek
egyébiránt nagyon rendben vannak, miként a szemet gyönyörködtető fényképezés is!
Mads Mikkelsen ismét nagyszerű,
de a Keresztély-t alakító, játékáért a 2012-es Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott Mikkel Boe Folsgaard szinte mindenkit, egytől egyig ’leköröz’… A
bomlott agyú, hibbant, szexista király infantilis karaktere – és megjelenítése
– nagymértékben hajaz Tom Hulce
1984-es Mozart figurájára (Amadeus),
de ha már hasonlítgatunk, muszáj megemlítenünk Stephen Frears ’88-as
klasszikusát, a Veszedelmes viszonyokat
is. A dán-svéd-cseh-német koprodukcióban készült Egy veszedelmes viszony
azonban – Frears filmjével szemben – nem csupán holmi udvari intrikákat állít
a cselekmény középpontjába. Itt egy ország sorsa a tét, s mindezt a forgatókönyv
rétegeltsége és a történetszövés, valamint a színészek emotív, kifinomult
játéka megfelelően érzékelteti is. Struensee
doktor ugyan beleszeret a szépséges Carolina-ba,
s szerelme nem is marad viszonzatlanul; de Mikkelsen arca mindvégig olyannyira
gondterhelt, hogy már a kezdet kezdetén tudvalevő: egy ilyen ’veszedelmes viszonyt’ még a furfangos
eszű orvos sem fog tudni fenntartani túl sokáig…
Nikolaj Arcel filmje szép és
részletgazdag, de azért nem véletlen, hogy a 2013-as Oscar versenyben
alulmaradt az osztrákok Szerelem c. alkotásával szemben. Számos zseniálisabb
kosztümös történelmi drámát fel tudnánk sorolni, kezdve a már említett Amadeus-szal és Veszedelmes viszonyokkal, Kubrick Barry Lyndon-ján át, Scorsese Az
ártatlanság kora c. művével bezárólag.
Mégis: a kiváló színészi játék, a
remek fényképezés, és legfőképp Mads Mikkelsen miatt sem érdemes kihagyni "a dán királydrámát"!
„Ha meg akarsz érteni egy embert, nézd meg az embereket; és ha meg
akarod érteni az embereket, nézd meg az állatokat.” (Rousseau)
75%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése