2015. január 20., kedd

Kraftidioten - Az eltűnés sorrendjében


Sokak szerint a tavalyi év legzseniálisabb mozija, mi ennél valamivel óvatosabban fogalmaznánk, viszont annyira „beteg” és unikális a produktum, hogy ha Tarantino szerette a Csúnya, gonosz bácsik-at, akkor tuti, hogy ezért a skandináv koprodukcióban készült fekete komédiáért egyenesen bolondulna. 


Az eltűnés sorrendjében nyitánya valóban zseniális, megismerjük a Stellan Skarsgard által remekül életre keltett Nils-t, a hókotró sofőrt, akit alázatos, pedáns, akkurátus munkája elismeréséül a hófödte északi kisváros megválaszt az Év Polgárának… Egy tragikus esemény azonban „megzavarja” Nils nyugodt hétköznapjait: fiát drogtúladagolás következtében holtan találják a közeli nagyvárosban. Apuka természetesen egy percig sem hiszi, hogy fia rajta lett volna a „szeren”. Nyomozásba kezd, a szálak pedig a helyi maffiához vezetnek. Nils belendül: amilyen akkurátusan kotorja a havat, olyan alaposan kezdi el hidegre tenni szép sorjában a rosszfiúkat…


…nem, Az eltűnés sorrendjében nem a skandináv Elrabolva, sokkal inkább idézi a Fargo elcseszett, szürreális világát, sőt, még arra is rátesz jó pár lapát – havat! Ebben a különös, nem evilági univerzumban rengeteg fura figurát találni. Pal Sverre Hagen hisztérikus, ripacs maffia főnök karaktere pl. igazi telitalálat, de tulajdonképpen bárkit kiemelhetnénk: Bruno Ganz-ot szerb keresztapaként, Nils ex-bűnöző fivérét, vagy a homoszexualitásukat titkolni kényszerülő verőlegényeket…
A humorforrások tehát adottak, s a rendező, Hans Petter Moland él is a lehetőségekkel, csak úgy, mint az operatőr, Philip Ogaard, aki eszeveszetten gyönyörűséges képeket komponált díszlet gyanánt. A havas táj már önmagában lélegzetelállító az úttalan utakkal, az óriási hegyekkel és az út menti hótorlaszokkal, de Ogaard olyan mesterien játszik a fényekkel és a színekkel, hogy az valami elképesztő. 


…közben pedig azt is megtudjuk egy rém 'elmés' fejtegetésből, hogy itt északon mindennek megvan az ára, vagyis: Norvégiában nagy a jólét, ellenben kurva sok a hó, délen süt a nap, az emberek viszont éheznek…
… ezalatt Nils jól összeugrasztja a norvég és a szerb „családot”, hiszen „Egy apa bosszulja meg a fiát!”. Nincs pardon… Ez utóbbi mondat olyan meggyőzően hagyja el Skarsgard száját, hogy... Naná, mi is mennénk, mi is ölnénk, ha a csemetéről lenne szó!


A filmben viszont az a legzseniálisabb, ahogyan a skandináv viszonyokra (életszínvonalra) reflektál. Ezt hivatott demonstrálni az imént már említett „rém elmés fejtegetés”, vagyis a „banános” monológ, de ehhez kapcsolódnak Greven, a norvég maffiavezér dühkitörései, a vegán életmód, a kölökre rátukmált bio zöldségek és gyümölcsök, a high-tech kéróban felhalmozott különleges bútorok, vagyis maga a hiper-modern enteriőr, a „tökös” gengszterek kényelmeskedései, valamint a „gusztustalan” léha gazdagság és nihil. 


Nagyon ironikus, nagyon abszurd, és nagyon eredeti mű Az eltűnés sorrendjében. Ja, és nagyon szórakoztató is!
Konklúzió: ne baszakodj a hókotróval!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése