2015. január 2., péntek

Fury - Harag


Mindenféle elfogultság és szentimentalizmus nélkül kijelenthető: a Fury egy profin összerakott, hatásos – nem hatásvadász!!! – háborús mozi. S ha nem is válik majd a műfaj hivatkozási alapjává, mindenképp a zsáner jobban sikerült alkotásai között a helye. 


Bár ilyen castinggal nehéz is lett volna mellétrafálni… Brad Pitt tán még sosem volt ennyire szuggesztív, Shia LaBeouf 'szimplán' élete legjobbját nyújtja, Jon Bernthal a The walking dead után itt is mesterien hozza a sutyerák bunkót, Michael Pena ismét nagyon megbízhatóan teljesít, Logan Lermannak pedig még ugyan tollas a háta, de kifinomult játékával fel tudott nőni a tapasztalt társak mellé.
David Ayer (Az utolsó műszak; Az utca királyai) a tavalyi bukta, a Szabotázs után tehát kiköszörülte a csorbát... 


Természetesen a direktor azért nem reformálta meg a műfajt, a kötelező háborús pátosz, és a fennkölt, teátrális szcénák némileg csorbítanak is az élményen, de szerencsére Ayer nem esett át a ló túloldalára. Mozija mindvégig lebilincselő, és tőle nem szokatlan módon, rá jellemzően, naturális és kifejezetten nyers.
A tank „menetel”, lánctalpaival időnként az úton heverő hullákból „facsarja ki” a még bennük lévő utolsó vércseppeket, a géppisztoly kíméletlenül csonkít, az életéért könyörgő német katonát rezzenéstelen arccal kivégzik, a repeszek csontig hatolnak... 


A színészek, vagyis a katonák ugratják egymást, próbálnak úrrá lenni a káoszon, s igyekeznek megőrizni emberi mivoltukat a háború borzalmai közepette… Az egyik legerősebb ehhez kapcsolódó jelenet talán Pitt és Lerman „villásreggelije” a náci városkában, amelyet aztán a beitalozott bajtársak zavarnak meg… Brad játéka itt annyira árnyalt, visszafogott és feszült, hogy erre csak a legnagyobbak képesek.


A befejezést nevezhetnénk akár „tipikus hollywoodi happy endnek” is, de – vigyázat, spoiler veszély! - Norman tekintete a zárójelenetben mindent elárul: jobb szeretett volna ő is bajtársaival együtt odaveszni a harckocsi páncélburkában. A Fury ugyanis – bár nem hitte volna, hogy így lesz – az ő otthonává is vált időközben…
David Ayer második világháborús filmje nem maga a tökély, de kellően erős mozi, amely amellett, hogy kiváló – eddig vásznon még sosem látott – harci jelenetekkel „ajándékozza meg” a nézőt, remek soundtrack-el és lenyűgöző operatőri munkával „dolgozik”. „Dolgozik”, miként a tank, miként a ’legénység’…
Gyilkos menet – nem több, nem kevesebb…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése