2015. január 3., szombat

The sacrament


Ti West tehetséges filmes, s bizonyára – a nagy számok törvénye alapján - fog még valamikor ebben az életben zseniális horrort forgatni… Mi legalábbis reménykedünk benne, hiszen tényleg van a fazonban kraft! Még akkor is, ha ez a tavalyi ál-doku soft-horror összességében talán az eddigi legharmatosabb munkája a 34 éves író-rendezőnek.


A The sacrament amilyen ígéretesen indul, olyan váratlan huszárvágással válik aztán a második félidőre egy teljességgel átlagos és közömbös – újabb - „found-footage” filmmé.
Igaz, ezúttal a „found” előtag nem helyénvaló, hiszen az alkotás hősei dokumentumfilmesek, akik egy meg nem nevezett országba utaznak, hogy riportot készítsenek az „Eden Parish” közösségről, mely egy olyan nomád szekta, ami határozottan elzárkózik a 21. század „bűnös” társadalmától. Az Éden Közösség tagjai földet művelnek, békében, harmóniában élnek, szeretik egymást, szeretik Istent, és rendkívül hálásak az „Atyának”, lelki vezetőjüknek, amiért segített megteremteni nekik „Eden Parish”-t, vagyis ahogy ők hívják, a „földi paradicsomot”. 


Mint említettem, a The sacrament első fele ígéretesen indul. West, a rá jellemző alapossággal építgeti ezúttal is a sztorit… de aztán sajnos az egyébként izgalmas témát „sikeresen” agyon vágja a „klasszikus horror filmes klisékkel”: néma kislány, akit Savannah-nak hívnak (a név klasszul rímel a Samara-ra-…), a szereplők teljességgel valószerűtlen reakciói és cselekedetei a halálos bonyodalmak közepette… etc. etc. …
Már eleve a gyászos eseményeket elindító ok-okozati összefüggések is eléggé logikátlanok. Valóban két-három szaros filmes miatt üt be ily mértékben a ménkű?


Gene Jones (Nem vénnek való vidék; Óz, a hatalmas) személyében azonban a The sacramentnek van egy nagy aduásza. A színész elementárisan, elképesztő erővel kelti életre a szekta vezért. Egyértelműen az ő szcénái viszik - inkább: 'vonszolják' - a hátukon a filmet, amely, ha kap egy okos szkriptet, sokkal, de sokkal jobb mozi is lehetett volna…
...és épp ezért nem érdekel – nem tud meghatni -, hogy a sztorit az 1978-as Jonestowni tragikus „események” ihlették, mert West végül a könnyebbik végét fogta meg a melónak: bátortalanul 'dobta' az erkölcsi-ideológiai hátterét a történetnek, inkább nem feszegette a vallási fundamentalizmus kérdéskörét és csak a „meghökkentésre” és a „horrorra” helyezte a hangsúlyt. A drámainak szánt jelenetek modorosak és teátrálisak, a cselekménysor nem eléggé konzekvens.
Csak remélni tudjuk, hogy Ti West ezek után visszatalál korábbi önmagához, mert ebbe a túlontúl nagy falatba biza’ beletört a bicskája…

55%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése