…ritkán történik, hogy az
egyébként klasszikus regényből készült filmadaptáció nagyobbat szól, mint az eredeti mű. No nem arról van szó, hogy William Sommerset Maugham Színes
fátyol-ja nem lenne elég jó. Viszont Ron
Nyswaner – aki egyébként a Philapdelphia
szkriptjéért is felel – remekül ültette át a vászonra Maugham keserédes love
story-ját. A történet azon szegmensein változtatott, amelyeken valóban muszáj
volt – a mozgókép érdekében -, s a sztori atmoszférájához is tudott valami kis
pluszt hozzátenni.
Maugham műve hangulatában sokkal
sötétebb és pesszimistább, ’romantikátlanul
romantikus’. John Curran filmje azonban, azzal együtt, hogy egy klasszikus
drámai szerelmi történetté formálta az angol író művét, szerencsére mégsem lett
tolakodó, és pátoszos.
Nyswaner ráadásul egy olyan remek,
elegáns befejező szcénát írt a sztorihoz, amely szintén nincs benne a könyvben,
ellenben a vásznon csodásan működik, és sokat "dob" a mondanivalón. Így
kell kérem ’adaptálni’!
A film nagyon szépen és
körültekintően mutatja be a két ember egymáshoz csiszolódását. Kitty és Walter
szerelme – hívjuk inkább együvé tartozásnak
– nem szentimentális, nem mai
szerelem. Régimódi, nemes, ténylegesen szívből fakadó érzések ezek, olyan
emóciók, amelyek manapság már kiveszőben vannak, s épp ezért (is) esik jól
elmerülni bennük. Curran pedig hagy időt, hogy elmélázhassunk e szerelem
szépségén, engedi, hogy gyönyörködhessünk benne.
Edward Norton és Naomi Watts jó
választás volt a főszerepekre, miként a tökmag Toby Jones is kiválóan passzol a
filmhez. Kezdetben Curran Nicole Kidman-t
szerette volna Kitty szerepére, de Watts mindenképp
jobb választásnak bizonyult. Kidmantől vélhetően egy gőgösebb, kimértebb karaktert
kaptunk volna, N.W. viszont légiesen és finoman közelítette meg a figurát.
Nem korszakos mű A színes fátyol, de vitathatatlanul a 2000-es évek egyik legszebb, legjobb szerelmes filmje.
80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése