2016. május 2., hétfő

13 Sins


A távol-keleti horror-thrillerek „működési elve” sok szempontból mutat rokonságot a rokokóban igen népszerű fabulák „működési elvével”.
Főként a koreaiak, valamint a thai-ok jeleskednek a súlyos erkölcsi mondanivalóra/tanulságra alapozó zsánerfilmekben. ’Masszív’ tanmesék ezek kérem, komoly életbölcsességekkel, komoly morális kérdésekkel/megfejtésekkel. 


A 2006-os 13: Game of Death c. thai horror-thriller volt ezúttal Hollywood, vagyis a mindenható „scary movie” felelős Blumhouse Productions számára a feldolgozandó alapanyag.
Szó se róla, a 13 sins sztorija kifejezetten érdekes - más kérdés, hogy mindez amerikai tálalásban már közel sem olyan ízes és szaftos…
Daniel Stamm rendező – aki egyszerre látta el a direktori és forgatókönyvírói munkát –  rendesen kilúgozta a thai eredetit; Blumhouse-ékhoz képest azonban még így is egy egészen speciális kis ’horror-thriller koktél’ született. 


Hétköznapi gondokkal küszködő főhős, aki egy váratlan telefonhívás következtében egy halálos, véres társasjátékba bonyolódik. A főszereplő Elliotnak először csak egy tétova legyet kell ’hatástalanítania’ a kocsiban, de a 13 próbatételből álló "túlélő kaland" az idő előrehaladtával egyre komolyabbra fordul…
A fojtogató atmoszféra eszünkbe juttatta Fincher méltatlanul keveset emlegetett – de egyébként zseniális – The Game (Játsz/ma) c. ’97-es thrillerét is, a kézcsonkolós jelenet pedig erős Fűrész-hatásokat mutat. Ugyanakkor James Wan "nagyon modern", villódzó képsorait itt hiába keressük, Daniel Stamm filmjének hangulata leginkább a ’90-es évek thrillereire hajaz.
Mark Webber jól hozza a „tékozló fiú”, azaz a bajba jutott kisember figuráját, de Ron Perlmant is öröm látni - még ha csak néhány kósza jelenet erejéig élvezhetjük is a játékát. 


Stamm mozija 'különleges' darab, ráadásul – ez főként az első félidőre igaz - baromira érdekfeszítő is! … a csúcspontokat ellenben rosszul kezeli, a dinamikatartománya icipicit szűkös, s így, az ilyen típusú filmekben szinte már kötelező, "történet végi csavar" sem üt akkorát, nem képes valós érzelmeket kiváltani a nézőből.  
Többnyire külső szemlélői vagyunk az eseményeknek - Fincherrel ellentétben Stammnak nem sikerül a bravúr: nem tud bevonni minket a játékba, nem tudja interaktív élménnyé formálni a filmjét.
A 13 sins korántsem tökéletes alkotás, de ha kedveled a horror-thriller crossovert, s méltányolod a rendhagyó(bb) megközelítésű műfajfilmeket, akkor érdemes vele egy próbát tenned! Óriási csalódás azért nem fog érni…

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése