2016. május 16., hétfő

A Lyon-i banda - Les Lyonnais


Genszterfilmre vágytunk. S mivel sem Scorsese, sem Tarantino nem rukkolt elő mostanában friss tisztán műfaji filmmel, az európai felhozatalból szemezgettünk, választásunk pedig Olivier Marchal 2011-es, igaz történeten alapuló dolgozatára, A Lyon-i bandára esett. Mondván: a szereplőgárda Gérard Lanvinnal és Tchéky Karyo-val az élen egészen okés, s hatalmas kedvencünk, a Halálos közellenség is francia meló, nem érhet csalódás...
Olivier Marchal, a film rendezője egyébként is tapasztalt, rutinos arcnak számít a műfajban, neki köszönhetjük a korrekt MR 73-at, valamint a Depardieu főszereplésével 2004-ben sikerre vitt 36 c. krimit is. 


Marchal emellett a televíziózás világában is járatosnak számít, egy csomó francia sorozatnak, tévéfilmnek szállított már forgatókönyvet. A Les Lyonnais-ra a direktor televíziós múltja – és jelene – erősen rányomta a bélyegét. Mindezt nem pejoratíve értem, de tény, ami tény: hiába mutatták be a francia mozik az alkotást, s hiába volt sikeresnek – Marchal korábbi munkáihoz képest inkább csak ’mérsékelten sikeresnek’ – mondható, A Lyon-i banda azért mégis csak egy tévéfilm. 


A Momon Vidal és Serge Stullel által alapított Ganf Des Lyonnais az 1970-es évek egyik legbetyárabb bűnszervezete volt Franciaországban. A két fickó többnyire orrgazdaságból tartotta fenn magát - és a galerit -, majd később belekóstoltak a kábszer bizniszbe is – bár erről kevés említést tesz a film -, s tulajdonképpen egész Lyon-t a kezükben tartották.
A film Momon-t állítja fókuszba, az ő szemüvegén keresztül kerül bemutatásra a banda sztorija – ez a spirális narratívára hajazó elbeszélésmód kicsit egyoldalúvá, s így némileg egyhangúvá teszi a dramaturgiát. Több nézőpont, kicsit körültekintőbb ábrázolás jót tett volna a történetnek.
Marchal picit szentimentális is, Momon-t a betyárbecsület megtestesítőjeként festi le, holott tudjuk nagyon jól, mennyi disznóság írható a hidegvérű gengszter számlájára. 


A Lyoni banda nézhető filmecske, de korántsem olyan precíz, mint Marchal korábbi munkái. Hajlamos elveszni a piszlicsáré részletekben, a történet szempontjából igazán lényeges szegmensek felett pedig simán átsiklik. Egészen ügyesen hozza a gengszter kliséket, de az egymás mellett párhuzamosan futó történetszálak (múlt és jelen) színvonala sajnos nem egyenletes. A rafkós öregek – bárhogy is, de – viszik a prímet, ha érted mire gondolok…
…és ami szintén hibádzik: nincs frankón felépítve, bemutatva Momon és Serge barátsága - a „vérségi kötelék”. Így nehéz baromi empatikusnak lenni a sztorival és a főkarakterekkel. Serge-t egyébként is egy végtelenül antipatikus, arrogáns, lélektelen fazonként ábrázolja a film…


A Les Lyonnais nem tartozik Európa gengszterfilm elitjébe, mégis nézhető, s bizonyos szempontból egészen korrekt, markáns darab. Iparos munka, a jobbik fajtából…

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése