2016. május 6., péntek

Vagyunk, akik vagyunk - We are what we are


A We are what we are Michel Grau azonos című mexikói low-budget művész horrorjának az amerikai újragondolása. Jim Mickle (Cold in July; Vámpírok földje) rendező szerencsére kompromisszummentesen dolgozta fel Grau drámai elemekkel sűrűn átszőtt, megrázó kannibál históriáját. 


A Parker család emberi húst fogyaszt! Kannibalizmusuk régi tradíciókra vezethető vissza. A kisvárost sújtó gyakori áradások emberi csontmaradványokat mosnak ki a Parker birtok irányából. A helyi orvos, Barrow doki egyre ádázabbul nyomoz, s a prion betegség egyik ritka válfajának jellegzetes tüneteit, az ún. ’kuru disease’ szimptómáit véli felfedezni a titokzatos, halkszavú Frank-en  - a Parker família családfőjén; de a nemrégiben elhalálozott ’mama’ boncolása során is a kuru betegség (a kór az 1950-es években a Pápua-Új-Guinea szigeten élő Fore nevezetű kannibál törzs tagjai között terjedt elsőként) nyomaira bukkan az orvos. Barrow maga is érintett az ügyben: a lányának ugyanis a közel múltban nyoma veszett, s mivel a környéken egyre gyakoribbak a titokzatos eltűnések, a doki saját szakállára elszánt nyomozásba kezd…


A film komótosan építi fel, bontakoztatja ki a nem mindennapi, szokatlan, hidegrázós sztorit. Lassan áll össze a kép, s mindeközben Mickle szinte egyáltalán nem él a „horror” adta lehetőségekkel, nem használja a zsáner jól ismert eszköztárát – ellenben olyan sokkoló jeleneteket komponál, olyan kőkemény pszicho-drámát kanyarint, s úgy „tolja ránk” történetének mázsás súlyát, hogy szinte összeroppant vele.
Nem könnyű darab a We are what we are - ezért is lehet, hogy inkább a kritikusok körében vált népszerűvé, s a nagyközönség nem igazán tudta értékelni Mickle lassú történetvezetését.
A komor, drámai színezet – a rideg szürkés, kékes tónusok -, illetve a lomhán mozgó kamera – a ráérős svenkelés – elképesztően nyomasztó atmoszférát eredményeznek. 


A második félidőre aztán felgyorsulnak az események, Mickle filmvégi „vacsora-jelenete” kellően sokkoló és véres, noha azért marad bennünk némi hiányérzet is. A történet egy-két fontos, magyarázatra szoruló szegmense felett „nagyvonalúan” (?) átsiklik a forgatókönyv, ami kicsit zavaróvá/zavarossá teszi az összképet.
Ezzel együtt azonban a We are what we are az utóbbi néhány év egyik legfigyelemreméltóbb – nem tisztán – zsánerfilmje! Film – és horror rajongóknak kötelező darab! 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése