2017. március 26., vasárnap

A számolás joga - Hidden figures


Szerintünk a St. Vincent erősebb, bevállalósabb mozi volt, de hollywoodi – vagy még inkább – Oscar-os mércével mérve a Hidden figures is rendben lévő meló!
Bár a rengeteg dicshimnusz ellenére szerintünk inkább ügyes iparos munka, semmint remekbe szabott mozgókép, senki nem vitatja azonban, hogy egy mértani precizitással megtervezett és kivitelezett alkotásról beszélünk. 


A számolás jogát a Jóisten is a vörös szőnyegre, vagyis a Dolby Színház falai közé teremtette! Csak úgy burjánzunk a hatásvadász elemekben, a nagyobb baj azonban mégis az, hogy a film legemlékezetesebb jelenete – mit nekünk NASA meg űrkutatás – az volt számunkra, amikor Kevin Costner dühösen leveri a „colored only” feliratot a színesek számára fenntartott mosdó bejárati ajtajáról. Na, abban aztán volt kraft - erre a vehemenciára lett volna szükség a film összes jelenetében!


És a helyzet az, hogy bármennyire fontos az, amiről a Hidden figures beszél, nem sok újdonságot tud hozzá tenni „a témához”. A 2013-as A komornyik pl. nagyjából ugyanennyire volt szentimentális, mégis ignorálta az Akadémia és mindenki a csalódottságát fejezte ki vele kapcsolatban, mondván: irtóra giccses és patetikus. De hogy csak az elmúlt szűk egy-két év legfontosabb hasonszőrű alkotásait említsük: a 12 év rabszolgaság, a Selma, a The birth of a nation, vagy a témát más irányból megközelítő, de hasonló következtetésekre jutó zenés ghetto mozi, a Straight outta Compton is erősebb, energikusabb mű a Hidden figures-nél.
…ami kedves, bájos, de túlontúl negédes és szirupos ahhoz, hogy a körültekintő alapossággal beléfecskendezett drámát kellő komolysággal kezeljük. 


Kétszeresen is hátrányos helyzetű fekete (!) nők (!) küzdenek az előítéletekkel a hidegháborús űrverseny kellős közepette. A számolás joga pedig nem rest az összes létező „based on true story” kelléket, klisét felsorakoztatni a bő két órás játékidő alatt. A direktor, Teodore Melfi profin rakosgatja egymás mellé a paneleket, e tekintetben nem érheti szó a ház elejét. A casting is okés, bár engedtessék meg nekünk egy icipici gonoszság és hadd jegyezzük meg, hogy Octavia Spencer Oscar-jelölése egyértelműen a tavalyi díjátadóhoz kapcsolódó botránynak köszönhető, s egyfajta bürokratikus, protokolláris bocsánatkérésnek tudható be az Amerikai Filmakadémia részéről. 


Félre értés ne essék: a színészi játék rendben van, de sokkal inkább hat rutinszerűnek, mint zseniálisnak! 


És tulajdonképpen ez így globálisan az alkotás egészéről is elmondható: korrekt a korrajz, korrekt a „mese”, csak mi nézők maradunk picit hoppon. Mert ha más vonatkozásban, és kicsit más perspektívából is, de ezt a történetet már számtalanszor láttuk!

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése