2017. március 11., szombat

Egy háború - Krigen


Csak ül ez a derék katona a tárgyalóteremben, mered maga elé. Hiába tért vissza Afganisztánból sértetlenül a családjához, s hiába hozta ki alakulatát a halál torkából és mentette meg egyik katonatársa életét - akinek nyakát a tálibok golyója kis híján végzetesen elmetszette -, szóval hiába minden, hiába tűnik egészségesnek ez a kiváló katonatiszt, bizony megsebezték. A lelkét. Megsebezte Afganisztán, megsebezte a háború. 


A főszereplő Claus egy dán békefenntartó egységet vezet Afganisztánban. Nap, mint nap aknamezőkön sétál a katonáival. Néha olyan házakba kénytelen bemasírozni, ahol pár éves kisgyerekek hullái fekszenek, s közvetlen közelről arcba lőtt asszonyok teteme pihen. Ilyen a háború. Clausnak aztán egy bevetés során muszáj gyors döntést hoznia: tűz alá veszik alakulatát a tálibok - csak úgy záporoznak a lövések. Lasse-t, Claus egyik katonatársát ráadásul komolyan meg is sebesíti az egyik golyó. A dán csapatvezető a hirtelen jött krízis helyzetben légi támogatást kér a bázistól. Nincs mese életekért felel, a „lét a tét”. Csak hogy rögvest kiderül: bár osztaga túlélte a veszélyes bevetést, Pedersent előveszi a „rendszer”. Az általa „lebombáztatott” célpont ugyanis nem volt teljes mértékben beazonosított (légicsapást csak és kizárólag olyan esetben lehet kérni, amikor bizton állítható: polgárok élete nem forog veszélyben), s az akció során 11 civil, köztük 8 gyermek is életét vesztette. 


A film második fele eztán már Dániában, egy hideg-rideg tárgyalóteremben játszódik, ahol Claus ügyét tárgyalják. A hadbíróság akár 4 év letöltendő szabadságvesztésre ítélheti a férfit.
De lehetséges-e igazságot tenni ebben a kérdésben?  A vád képviselője, a céltudatos, elszánt, fiatal jogásznő vajon tisztában van-e azzal, milyen „egy háborúban” helyt állni, döntéseket hozni, felelősséggel viseltetni a társaink, illetőleg az embere(in)k iránt? Milyen érzés szembesülni a leszakadt karok, lábak látványával? Milyen hónapokig távol lenni az otthontól, s milyen érzés azzal a képzettel álomra hajtani a fejünket, hogy az aznap összeszedett pár éves gyermek megcsonkított, összeaszott hullája, akár a saját gyermekünké is lehetett volna? Óriási lelki presszió, más tudatállapot. „Egy háború”. Messziről nézve, az íróasztal mögül. Átélve viszont nagyon is valóságosnak tűnik! 


A kiváló A vadászat c. film forgatókönyvírójának (Tobias Lindholm) második rendezése a Krigen, mely Oscar-jelölésig vitte tavaly a „legjobb idegen nyelvű film” kategóriában, s a Saul fia egyik komoly vetélytársa volt a 2016-os Oscar-ceremónián.
Nem véletlen a jelölés. Lindholm filmje azon túl, hogy borzasztóan „éles” és precíz meló, a jellegzetes dán objektivitás és zord attitűd ellenére is képes közel férkőzni hozzánk. Köszönhetően a pazarul megrajzolt kontextusnak és a szuggesztív színészi játéknak! Bravó Pilou Asbaek és bravó Tuva Novotny!


Noha Afganisztánon van a fókusz, az Egy háború mellőzi a hasonló témájú, nemrégiben készült amcsi mozik pátoszosságát (lásd: Arctalan ellenség; Az élet ára). Lindholm határozott és céltudatos. Szembesít minket a helyzettel, de nem ítélkezik. Ránk hagyja a feladatot: „Vonjátok le ti, a konklúziót! Nosza, lehet igazságot tenni!” Ugye nem is olyan könnyű?
Mert a háború nem az egyének szintjén működik. A háború - ha már elindították, ha már beindítottuk – automatikus „rendszer”. Önműködő! „Egy háborúban” az individuum sosem győzedelmeskedhet!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése