2017. március 5., vasárnap

Holdfény - Moonlight


Bízunk benne, hogy nem csak az Oscar-történelem, illetve a díjátadó valaha volt legkínosabb bakija miatt fognak emlékezni Barry Jenkins Holdfény c. alkotására.
Hisz a Moonlight bőven megérdemli, hogy elfelejtsük a kapcsolódó botrányt, mélyre temessük az előítéleteinket, ne engedjünk a pletykáknak és a rosszindulatnak, és csak és kizárólag a történetre koncentráljunk!


Baromi merész és izgalmas egyrészről a téma. Fekete, meleg srác a Miami-gettóban. Másrészről Jenkins ügyesen kerüli el a téma buktatóit, és kvázi szerzői filmként vezényli le Tarrel Alvin McCraney történetét.
Az író személyes élményeit örökítette meg könyvében. Homoszexuális fiatal fekete fiúként neki is hasonló inzultusokkal – a kirekesztéssel - kellett megküzdenie, mint Chironnak a film főszereplőjének. És itt jön a képbe a rendező, Barry Jenkins, akinél jobban aligha ismerné más ezt a kőkemény közeget, hiszen ő maga is Miami drogdílerek és stricik uralta gettójában cseperedett fel.
Szerencsés együttállás. Mondhatni.


Jenkins nem dokumentarista-jellegű, hip-hop muzsikától hangos, „tele fuckolt”, már ezerszer látott, sablonos gettó kalandot kínál. Harsány megnyilvánulások és klisés szituációk helyett főszereplőjére, annak tragikus életkörülményeire, izgalmas, sokatmondó „önkeresésére” helyezi a hangsúlyt. Teszi ezt úgy, hogy - bár drámai események peregnek - nem esik az önsajnálat csapdájába, nem ragadtatja magát frázisokra, nem népe mellett, illetve a rasszizmus ellen kampányol. 


A direktor önismereti túrára invitál, szembesít a félelmeinkkel, bizonytalanságainkkal, lelkünk törékenységével, azzal a ténnyel, hogy életünk nagy hányadát tulajdonképpen álarc mögé rejtőzve éljük (nem kell ehhez sem melegnek, sem színes bőrűnek lennünk). Nem vállaljuk a szándékainkat, sem a vágyainkat, hisz mindvégig ott nehezednek vállunkon a társadalom konvenciói, elvárásai. S a szorításból bizony kurva nehéz szabadulni. És ha szabadulunk is, ha el is határozzuk, hogy szembeszegülünk a szociális kötöttségekkel, megvetett kívülállóként kell leélnünk az életünket.  


Szóval Jenkins nem igazán ringat minket illúziókba, kőkeményen bemondja a tutit, és ez már rég nem a homoszexualitásról, vagy a faji megkülönböztetésről szól.
Remek a film szkeccs-szerű szerkesztése (egy pillanatra sem törik meg a történet lendülete). Remekül ível felfelé a sztori a 3 epizódon keresztül. Remek, ahogy Jenkins kivételesen briliáns érzékkel bizonyítja Tarell Alvin McCraney tételét, miszerint „In moonlight black boys look blue”!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése