2017. március 9., csütörtök

Egy nemzet születése - The birth of a nation


Az Egy nemzet születése tulajdonképpen simán ott lehetett volna az idei Oscar-gálán.
No nem azért, mert annyira jó – egyébként nem is rossz! -, témaválasztásából adódóan vette tutira szinte minden kritikus és ítész, hogy Nate Parker filmje lazán begyalogol majd a vörös szőnyegen a Dolby Színházba. Az év eleji Sundance-es szereplés – a debüt - is jól sikerült (a film elnyerte a Grand Jury Prize-ot a „dramatic” kategóriában!), vagyis Parker moziját nagyjából az év első negyedéig kifejezetten szeretetteljes légkör vette körül! 


Míg a fránya sajtó elkezdte bolygatni a projektben íróként, rendezőként és főszereplőként is tisztet vállaló Nate Parker 1999-es zűrös ügyét. Akkoriban Parker a pennsylvaniai egyetem sportösztöndíjas hallgatója volt, s egy görbe este alkalmával, Jean Celestin barátjával karöltve – aki egyébként a The birth of a nation társírója! – szexuális bűncselekményt követtek el. Legalábbis az esetben érintett, akkor 18 éves lány ezt állította/vallotta. Végül a két férfit felmentették, mondván kölcsönös beleegyezésen alapuló szexről volt szó, az ügy mégis elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy Nate Parker szerelemgyermekét, a The birth of a nation-t végül kigáncsolja - de legalábbis megfossza a korábban mindenki számára nyilvánvaló dicsőséges diadalmenetétől.


A tény viszont akkor is tény: a The birth of a nation jó film! Nem szuper, nem olyan acélos, mint a 12 év rabszolgaság, de több mint korrekt munka! Érződik, hogy Nate Parker szíve-lelke benne van a műben, s bizony a fekete filmes kivételes tehetsége/művészi érzékenysége is átüt az alkotás minden egyes képkockáján!
És még – urambocsá’ - azt is meg merem kockáztatni, hogy Parker-t nem pusztán a díj szerzés kényszere motiválta a film megírására és elkészítésére. Azaz: valós, őszinte alkotói szándék áll a projekt mögött. 


A The birth of a nation megrázó hitelességgel eleveníti fel a fekete prédikátor, Nat Turner történetét - mely aztán ahhoz a bizonyos véráztatta, 1831-es rabszolgafelkeléshez vezetett, amelyben számos színes bőrű vesztette életét - s ami viszont a kegyetlen „fehér” megtorlás dacára mégsem volt hiábavaló, hisz hatására végül egy nemzetté kovácsolódott a fekete közösség, s később kivívta magának egyenjogúságát! 


Bár az expozíció picit hosszas, kiválóan ágyaz meg a megrendítő, tragikus finálénak. Parker képes együttérzést kiváltani a nézőből - a történet részesévé tesz minket! Gyönyörűek a képek – bár nem olyan költőiek, mint a 12 év rabszolgaság felvételei -, a hangulat elragadó, s a színészekre sem lehet panasz! 


Nate Parker hiteles, Aja Naomi King kisugárzása lehengerlő, s mellettük a fiatal – a szakáll miatt idősebbnek tűnő - Armie Hammer játéka az, ami még igazán említésre méltó: ügyesen jeleníti meg a figura kettősségét! Egyrészt rabszolgatartó földesúrként kevély, nem tűri az ellentmondást, ha kell korbácsot is ragad – nem csoda, hisz az anyatejjel szívta magába a fehér felsőbbrendűséget - ugyanakkor – bár önmagának is alig vallja be – szíve mélyén együtt érez a feketékkel, s igyekszik emberségesebb körülményeket teremteni a számukra. Nem úgy, mint a 19. század Virginia-jában élő rabszolgatartók többsége.


Parker mozija tehát meglehetősen autentikus portré eme sötét, rettenetes éráról. Helyenként picit hatásvadász, de túlzásokba azért szerencsére nem esik, s érezhetően minden igyekezetével azon van, hogy hiteles, reális képet adjon a korszakról. 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése