2014. május 23., péntek

Out of the furnace - A harag tüze


Gyönyörű prológ: az Out of the furnace Woody Harrelson “felejthetetlen” autósmozis ‘nő-abuzálásával’ indít, majd mindennek fejébe szemtanúi lehetünk egy jó kis pofozkodós, “ki ha én nem” - jellegű erődemonstrációnak is.
…de írjuk az agressziót a borzasztóan szar Éjféli etetés számlájára. Woody és csaja ugyanis ezt a rettenetet próbálják végigkínlódni a kocsiban csücsülve… Nem csoda, hogy a behemót Harrelsonnál elgurul a gyógyszer…
Elég erős a felütés: már az első képkockák alapján sejteni lehet, hogy ez bizony nem lesz egy könnyű menet. 


Kemény, férfias mozi az Out of the furnace, melynek atmoszférája leginkább egy szikár western hangulatával rokonítható. Kicsit olyan, mintha Eastwood Nincs bocsánat c. klasszikusának újkori változatát néznénk... Még a feslett indusztriál közeg sem sokban tér el a vadnyugat – ténylegesen vad - légkörétől…
Scott Cooper (Őrült szív; A temetésem szervezem) olyan, mára már kiveszőben lévő, valóban férfias erényekről mesél egyszerűen, tisztán, és hatásosan, mint a hűség, a becsület és a tisztesség. 


Természetesen kismillió ehhez hasonló sztori akad a filmtörténetben, de Cooper alkotása kellően erős ahhoz, hogy jó darabig ne tudjunk szabadulni az emlékétől. Főként a miliőfestés tekintetében teljesít jól A harag tüze (a koszlott, poros, gyárkéményekkel körbebástyázott iparváros pesszimista, fásult atmoszférája szinte tapintható). Ugyanakkor mégis azt kell mondanom, hogy az Out of the furnace klasszikus „színészfilm”.
Kétség nem fér hozzá, hogy Casey Affleck többszörösen lekörözte már a bátyust. De Christian Bale is nagyszerű - mint mindig. A mimikája, a gesztusai, a reakciói, vagy csak szimplán a jelenléte… Elképesztő…
Woody „nekem mindenkivel bajom van” Harrelson még sosem játszott ekkora szemétládát (azt hiszem, bármelyikünk, gondolkodás nélkül meg tudná fojtani DeGroat-ot egy kanál vízben...). De itt van még Forest Whitaker, Zoe Saldana és Willem Dafoe is. Helyre kis szereplőgárda!


Bosszú film ez, tudod, az a bicskanyitogató fajta. Cooper lassan – de érdekfeszítően – építi fel történetét, kellő időt szentel a szereplők motivációjának, bemutatja a kontextust, megismerteti a kapcsolódási pontokat és a viszonyrendszereket. Majd aztán kíméletlenül, minden csinnadratta nélkül lesújt; magától értetődő módon, konzekvensen. Nincs mese!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése