2014. május 28., szerda

The necessary death of Charlie Countryman - Halálos szerelem


Budapest, vagy Bukarest?
Komoly fejtörést okozott a film készítőinek eme dilemma.
Eredetileg nálunk forgatták volna a Shia LaBeouf nevével fémjelzett – műfajilag igen nehezen bekategorizálható – alkotást. Végül aztán a románok vitték el a balhét, a Project X forgatókönyvírója, Matt Drake pedig Budapest helyett egyszerűen „ráhúzta” Bukarestre a történetet. Szerencséjére csupán a ’d’ betűt kellett ’k’-ra módosítani, illetve a ’p’-t ’r’-re cserélni. Ugyanis a sztori szempontjából szinte teljesen irreleváns a helyszín.
Az amerikaiak sztereotip beidegződéseinek hála ismét minden kelet-európai vagy maffiózó, vagy drogdíler, vagy pedig kurva. A kontextus meg kísértetiesen hasonlít a jól ismert 8 kerre, úgyhogy: ’welcome home’, barátaim!


Fredrik Bond 'első filmje' épp olyan, mint egy valódi, hamisítatlan „első film”: ambiciózus, naiv módon bevállalós – és túlságosan érződik rajta az akarás… Ugyanakkor, "cserébe", meglehetősen kaotikus és feleslegesen tömény...
Hiába versenyeztették a művet az európai kapcsolatoknak hála a 2013-as Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a kritikusok zöme nem volt elragadtatva a látottaktól.
Jogos az elégedetlenkedés, hiszen Bond munkája Bond nélkül vélhetően sokkal klasszabb lett volna. A dilemma, vagyis inkább a zavarodottság – a Budapest – Bukarest kérdéskör analógiáján elindulva – szinte mindvégig érezhető. Mintha a rendező nem igazán tudta volna eldönteni, hogy mit is akar, és hová is tart valójában.
De az a legkevesebb, hogy koncepciótlan a mű, hiszen egy ilyen típusú mozi kapcsán simán vállalható – sőt, még akár erény is lehet – az esetleges műfaji sokszínűség. A legnagyobb probléma az egyenetlen színvonal, a kissé következetlen szkript (a szerelmespár szerelmét pl. nagyon nehéz átérezni és komolyan venni…) valamint a videoklipes-jelleg, a maga unalmas slow-motion-jeivel és villódzó képsoraival. 


Az elegancia és a jóféle stílusérzék hiányzik picit a The necessary death of Charlie Countrymanből, mely így, jelen állapotában csupán egy nagy műfaji katyvasz - ami vitathatatlanul érdekes egy darabig (főként a fényképezés okán), de hosszútávon kifejezetten fárasztó.
Shia LaBeouf alakítása viszont valóban figyelemreméltó. A srác – ha hihetünk a bulvárnak – még az LSD-t is kipróbálta annak érdekében, hogy hihetőbben tudja interpretálni a filmbéli drogos tripet.
A román gengsztert megformáló Mads Mikkelsen cool, de Evan Rachel Wood már sokadszorra színtelen és fakó - jót tenne neki végre valami fajsúlyosabb szerep!


A románok nyilván nagyon örültek annak, hogy egy nagyszabású (?) amerikai produkció elkészültében vállalhattak szerepet, és az is biztos, hogy a bukaresti mozilátogatóknak nagy élményt jelenthetett a jól ismert utcákat, tereket viszontlátni a vásznon („Nézd már Adrian, abba a sarki közértbe járok vizes zsemléért!!!”)… De összességében sajnos túl terjengős, túl zavaros, túlontúl kusza a film ahhoz, hogy önfeledten élvezni tudjuk. A potenciál pedig megvolt…

55%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése