2017. január 22., vasárnap

A szobalány - Ah-ga-ssi - The handmaiden


Szerintünk a Stoker sem volt rossz, viszont így néhány év távlatából egyértelműen kijelenthető, hogy Chan-wook Park akkor tud igazán átütő lenni, ha hazai terepen, dél-koreai stábbal forgat, és távol-keleti művészeket instruál.
Park mesterműve, az Oldboy olyasféle mozi, aminek a zsenialitását szinte képtelenség reprodukálni.
Óriási örömünkre azonban nyugodt szívvel kijelenthető: A szobalány simán odapasszintható a rendező legerősebb munkái, az ún. Bosszú-trilógia és a már említett Oldboy mellé! Azaz Chan-wook Park ismét régi fényében tündököl!


A The handmaiden roppant mód agyas és csavaros mozi! Park a walesi írónő, Sarah Waters 2002-ben megjelent Fingersmith c. regényét vette alapul, s az angolszász miliőt az 1930-as évek Japán megszállás alatt álló Dél-Koreájára cserélte.
A történet a titokzatos Lady Hideko örökségének a megszerzése körül bonyolódik. A ravasz szélhámos (Fujiwara) egy fiatal zsebtolvajnővel (Sook-hee) szövetkezve próbálja rátenni a kezét a vagyonra. A terv, hogy Sook-hee, mint újdonsült szobalány, Hideko bizalmába férkőzik, s ráirányítja úrnője figyelmét Fujiwara-ra, aki bár egyszerű paraszt legényként cseperedett fel Koreában, most kifinomult, művelt grófnak adja ki magát, s a Hideko-val való házasság folytán szeretne szert tenni annak örökségére.  


A film 3 egymástól jól elkülöníthető egységre, részre tagolódik. A 3 felvonásban új és új perspektívából követhetjük nyomon a szövevényes cselekményt, s ezáltal mindig új és új információk birtokába jutunk. Így bontakozik ki a 3 kulcsszereplő múltja és jelene - összetett személyisége -, s a történet maga.
A szobalány szerkesztése tehát egészen rendhagyó és különleges. Park mesterien ránt be minket a buja, furfangos sztoriba, amelyben – végül kiderül - senki sem az, akinek látszik. 


És ha már szóba került: a The handmaiden fülledtsége - a túlfűtött szexualitás – egy picit sem öncélú! Még ha olykor úgy is érezzük, Park átlépi a határt, gondoljunk arra, hogy mi vagyunk túl bigottak, s csak a mi képmutató európai kultúránkban számít tabunak a „vagina” és a „pénisz” szócska - a szex és annak különféle terminus technikusai -, s maga a szexualitás kendőzetlen ábrázolása.
Bár Park ezt is a lehető leglégiesebb, legstílusosabb módon teszi! Egyszer sem merült fel bennünk, hogy leszbi pornót néznénk, pedig visszagondolva, azért e tekintetben akad jó pár „meredek” és bátor szcéna a filmben. A direktor azonban remek érzékkel ágyazza bele az erotikus történéseket/jeleneteket a cselekménybe; a hangsúly így nem a mellbimbókon és a pőre testeken, hanem a lelki folyamatokon, a szereplők közti – folyamatosan pulzáló, változó és formálódó - kapcsolatrendszeren van!
...és a sztori heist-jellege az, ami nem engedi a nézőnek, hogy egy pillanatra is lazítson!
Park pedig elképesztően zseniális abban, hogy magához, illetve a történetéhez láncolja a publikumot.


Hideko bácsikájának szado-mazo cuccai – azok a bizonyos felolvasós estek - kifejezetten speckó adalékai a történetnek. S ha már szóba került az elmeroggyant bácsika, a szintén hozzá köthető finálé is kellően borult és beteg! (Bár a rendező Oldboy-ához képest, még így is különösen soft-os a lezárás.) 


Gyönyörű operatőri munka, emlékezetes szerelmi (?) háromszög, fortély és intrika, tanítani való dramaturgia, erős karakterek a 2016-os év egyik legjobb filmjében!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése