Már önmagában az is tökre
elgondolkodtató, hogy egy 26 éves ép lelkületű fiatalembernek hogy jut eszébe
egy ennyire beteg és végletekig nyomasztó történetet filmre vinni...
Az első filmes, eddig – fontos hangsúlyozni,
hogy „eddig”! – ismeretlen, szemtelenül fiatal, new yorki Nicolas Pesce egy elképesztően tömény és felkavaró szerzői filmmel
sokkolta a tavalyi Sundance-t, majd
aztán olyan fesztiválmenetet produkált debüt munkájával, s annyi díjat és elismerést zsebelt be
az elmúlt esztendőben, hogy ha akarta volna sem tudta volna
figyelmen kívül hagyni a filmvilág a The
eyes of my mother-t, mely végül hivatalosan 2016 decemberében jelentkezett be
premierre az amerikai filmszínházakban.
Bár picit öncélú, és azt is
érezni, hogy első film lévén Pesce „nagyon
meg akarta mutatni”, tény, hogy ennyire erős szerzői bemutatkozáshoz már rég
volt szerencsénk! A film szinte minden egyes pillanatát szétfeszíti az az elképesztően
nyomasztó és iszonyúan kényelmetlen hangulat, amit manapság nagyon kevés horrorfilm
képes prezentálni.
A Village Voice kritikusa, April
Wolfe ekként nyilatkozott a filmről: „3
éves korom óta nézek horrorfilmeket, és sosem volt még miattuk rémálmom.
Egészen idáig.”
S ha már szóba került a zsáner, a
The eyes of my mother sokkal inkább
egy jól irányzott gyomrossal felérő kőkemény pszichodráma, semmint horrorfilm. Mindezt
Pesce a fekete-fehér képi világgal
még inkább hangsúlyossá teszi, hiszen ily módon, ha van is vér, igazán nincs
jelentősége, a főszereplőben végbe menő lelki folyamatok bemutatása viszont sokkal
erőteljesebb színek nélkül, árnyékokkal, a fekete különféle
árnyalataival ábrázolva.
A felkavaró történet központi
figurája Francisca, akit különböző
életszakaszokban láthatunk a film három, egymástól finoman elkülönülő „anya”, „apa”, „család” névre
keresztelt epizódjaiban. Egy beteg lélek fejlődését, akarom mondani, „nem-fejlődését” követhetjük nyomon,
melynek indikátora egy gyerekkori tragédia – amely aztán további tragédiákhoz
vezet.
Sok minden górcső alá kerül: a
család intézménye, a kötődés, az integráció, a szegregáció, a szocializáció, s
az életünket szinte teljes egészében meghatározó gyermekkor, amely hősünk
esetében közel sem volt hétköznapinak, vagy épp normálisnak nevezhető.
Elképesztően borult az a mikro
világ, amelyben Pesce a szereplőjét
mozgatja, s bármennyire is horrorisztikus az atmoszféra, a The eyes of my mother valójában egy megdöbbentő, baromira szomorú
családi dráma. Nevezhetjük art-horrornak
is, a tényen egyetlen egy skatulya, vagy címke sem változtat: bizarr,
sokkoló, erős koncepcióval bíró mozi ez, amely híján van minden olyan
populáris, mainstream elemnek, amitől
manapság horror a horror. S épp ettől a művészi, - vagy ha úgy tetszik underground - jellegtől válik igazán
kegyetlenné és rideggé a film!
Pesce mozija hangulatában megidézi Jim Mickle We are what we are-ját, ugyanakkor sokkal minimalistább
és eszköztelenebb annál. A művészi igényességgel és óriási műgonddal megkoreografált
képek - hosszú beállítások - szinte a retinánkba égnek, az atmoszféra ránk
telepszik, az eddig szinte tök ismeretlen Kika
Magalhaes zseniális játéka pedig letaglóz.
Nem hibátlan, mégis bivalyerős debüt
a The eyes of my mother, csak
haladóknak!
80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése