2017. január 7., szombat

Aljas nyolcas - The hateful eight


Tarantino megcsinálta első filmjének, a Reservoir dogs-nak a téliesített változatát. Persze ez a legegyszerűbb: leírni annyival az Aljas nyolcast, hogy a kult rendező már csupán önismétlésre képes. Ugyanakkor valóban van némi párhuzam a The hateful eight és a Kutyaszorítóban között, miközben azért mégiscsak erős lenne azt állítani, hogy szimpla parafrázisról van itten szó. Szóval akkor hogy is van ez?


Túl az 50-en nyilván már a jó öreg Tarantino mester sem tud feltétlen újdonsággal/újdonságokkal szolgálni.
De végül is mit várunk egy Tarantino-mozitól? Vért, emlékezetes, idézhető párbeszédeket, iróniát, és cizellált erőszakot. Mindezt esetünkben ki is pipálhatjuk! 


A probléma az Aljas nyolcas tekintetében a gördülékenységgel adódik - vagyis most először érezni egy Tarantino-film kapcsán, hogy a kevesebb talán több lett volna. És elsődlegesen nem a maratoni játékidőre gondolok – bár az is próbára teszi az embert; a dialógok terjengőssége és az esetenként kissé körülményes narratíva az, ami a direktor előző munkáival összevetve itt most szembetűnő!


Mindez a zsánert figyelembe véve – westernről lévén szó – persze nem is lehet annyira zavaró, és hát Robert Richardson operatőr képei – nagytotáljai és hosszú snittjei a havas tájról – lenyűgözőek, mégis nyugodt szívvel kijelenthető: az Aljas nyolcas az első „legkevésbé felhasználóbarát” Tarantino-mozi – s ha úgy tetszik: az első olyan Tarantino-mozi, amely a legkevésbé „tarantínós” - a kifejezés klasszikus értelmében.
Mintha a rendező igyekezett volna minden sallangtól tudatosan megszabadulni, mely az idők során szépen, lassan rárakódott - akár a folyami hordalék -, csak hogy mi pont azok miatt a köcöllékek miatt szeretjük annyira! 


Az Aljas nyolcas hozzánk a „rövid”, 167 perces verzióban jutott el, a Tarantino által vászonra álmodott teljes változat ennél bő 20 perccel hosszabb! Nincs is ezzel probléma, csak hogy összességében –a történet ismeretében – picit indokolatlan a közel 3 óra.
Ettől függetlenül, és ellensúlyozva az iméntieket – nyilván baromira kritikusak vagyunk az egyik legkedvesebb rendezőnk legfrissebb munkájával -, essék szó arról is, hogy miért kurva jó mozi ez mégis!  


Tarantino most is brilliánsan építgeti a karaktereit - és azok motivációit. Észrevétlenül húzza be a nézőt a játékba, ezt pedig végső soron a komótos, „altatós” dramaturgiával éri el. A film első szakasza tulajdonképpen megágyaz a második, jóval eseménydúsabb felvonásnak, ahol aztán Quentin a maga hidegvérű módján teszi el láb alól zokszó és szemrebbenés nélkül bármelyik kulcs karakterét, csak hogy még nagyobbat üssön a sztori. Bátorságból, tökösségből és pofátlanságból ezúttal is jeles!
A színészek természetesen kiválóak, Samuel L. Jackson már régi motorosnak számít Quentin Tarantino versenypályáján, de vannak olyan „résztvevők” is, akik most estek át a tűzkeresztségen és talán még jobban helyt is állnak, mint az „újrázók”. Gondolok itt elsősorban Jennifer Jason Leigh-re, aki Domergue „kisasszony” bőrébe bújva élete egyik nagy alakítását prezentálja, s az Aljas nyolcas legszikárabb, legemlékezetesebb karaktere is egyben. 


Nem történik itt semmi olyasmi, amit még nem tapasztaltunk volna Tarantino-filmben. Ellenben a modor egészen sajátos, s a direktor kamara-westernje, mely leginkább egy színpadi darabhoz hasonlatos, végül is megcsinálja nagyjából ugyanazt a bravúrt, mint minden eddigi Tarantino-mozi: elvarázsol, sajátos atmoszférát teremt, és ami a legfontosabb, a sztori részesévé tesz!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése