2017. január 30., hétfő

Vakító napfényben - A bigger splash


Hmm... Mégsem A szobalány a tavalyi év szexuálisan legtúlfűtöttebb, legbujább filmje, hanem Luca Guadagnino (Szerelmes lettem) A bigger splash-e! Amelyben a zseniális Tilda Swinton, a még zseniálisabb Ralph Fiennes, a titokzatos Matthias Schoenaerts, valamint a visszafogottan szexi Dakota Johnson bonyolódik bele egy igen összetett, izgalmas, érzelmi - pszichológiai játszmába. S mindez a szicíliai régióban, Olaszország legcsodásabb kis ékszerdobozában, Tunéziától alig 65 km-re, Pantalleria szigetén. 


A mediterrán feeling jólesően burjánzik (túl), Guadagnino hedonista kvartettjének pedig rendkívül jól áll a laza kis nihil: a medence – nyugágyastul -, a tenger, a romantikus, szűk kis utcák, a sikátorok, s az egymásba gabalyodó szerpentinek. 


S ha már szóba került „a medence”: a Vakító napfényben nem más, mint Jacques Deray La Piscine (vagyis „A medence”) c. 1969-es, kultikus, fojtott légkörű bűnügyi kamaradrámájának az újragondolása!


Marianne Lane, az egykor szebb napokat látott rock legenda fiatal partnerével Paullal érkezik a gyönyörű Pantalleria-ra. A 40-es éveit taposó nő szeretné kipihenni a sztárélettel járó folytonos nyüzsgést és fizikai/lelki terhelést. Elfáradt, nyugalomra, csendre vágyik; illetőleg: csendre - némaságra - ítéltetett, hisz nemrégiben hangszalag műtéten esett át. A pár szerelmes idilljét azonban megzavarja Harry, Marianne egykori producere, ex-szerelme, illetve annak tizenéves lánya. A két jövevény nem csak belerondít az énekesnő és Paul meghitt nyaralásába; Harry nosztalgikus érzéseket vált ki Marianne-ből, s extrovertált, bohém jelleme teljességgel felkavarja az állóvizet, és megborítja az addig statikus nyugalmi állapotot. 


Guadagnino lehelet finoman játszadozik a karaktereivel - mesterien vezeti a színészeit. Tilda Swintonból valódi dominát, érzéki nőt varázsol, Ralph Fiennes-t szimplán csak hagyja játszani, improvizálni, nyakig elmerülni a szerepben; Dakota Johnsonból valamiféle furcsa, rejtélyes, modern Lolita-figurát kreál – bizonyítva, hogy a kisasszony igen is többre hivatott, s igen is van élet A szürke ötven árnyalatán túl!


Légies, misztikus és feszült az atmoszféra, s még a legtökéletesebb idill és nyugi kellős közepette is érezni, hogy itt bizony valami igen drámai, tragikus esemény van készülőben.
Paul és Harry bizarr versengése a hőn áhított nőért egészen abszurd – néha mókás és komikus, összességében viszont mégis vérre menő küzdelem! Élet-halál harc! (Ezzel az ambivalenciával egyébiránt szintén remekül játszik/játszadozik a film.)
Fiennes brillírozik az elegánsan „túltolt”, ripacs szerepben. Remek ellenpontja Schoenaerts a maga csendes mélységével, talányos tekintetével és sejtelmességével. 


Végtelenül fülledt – már csak a kontextus miatt is -, irtóra érzéki, bűnösen szórakoztató, s egyben kíméletlenül őszinte és módfelett hátborzongató film a Vakító napfényben.
A 2016-os esztendő legklasszabb színészfilmje, s egyik „leg-leg-leg” mozija. 

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése