2017. január 15., vasárnap

Az ártatlanok - Les innocentes - The innocents


Hányszor szembesültünk már a vásznon a Holocaust borzalmaival? Hányszor, hányféleképpen, hány különböző nézőpontból/perspektívából láttuk már filmen a lágerek rettenetes iszonyatát?
És vajon hány mozgókép szól a háború és a nácizmus lecsengésének rémségéről? Mert míg a szovjet katonák a dicső felszabadítók hálás szerepében tetszelegtek, sok esetben épp olyan brutális, hatalmaskodó erőszaktevők voltak, mint fasiszta „kollégáik”. 


A lengyel-francia koprodukcióban készült Az ártatlanok pont erről az átmeneti időszakról mesél!
1945-t írunk. Egy lengyel apácazárda nővéreit 5 napon keresztül tartja rettegésben egy maroknyi orosz katona. A férfiak megerőszakolják a kolostor számos fiatal apácáját, kiknek zöme teherbe is esik. A Jézussal frigyre lépett, szűzi életet élő nők számára mindez a szégyent, a megaláztatást, az elkárhozást jelenti. 


Sokuk a vallásosság viszonylatában képtelen feldolgozni a történteket, míg másokban – érthető módon - feléled a szunnyadó anyai ösztön. A rend főnökasszonya saját lelkiismeretét – és lelkét - kockára téve/feláldozva próbálja menteni társait, de akad olyan is, aki nem bírja a nyomást, s az öngyilkosságba menekül.
Az eset komoly morális dilemma elé állítja a kolostor lakóit. Ezen krízis helyzet kellős közepébe csöppen bele a francia vöröskereszt fiatal orvosnője, Mathilde, akinek kezdeti célja csupán annyi, hogy világra segítse a születendő gyermekeket, s a terhes apácák fiziológiai állapotát rendben tartsa. A fiatal „világi” nő nem érti a nővérek elhivatottságát, kételyeit és lelki vívódásait, ugyanakkor egyre jobban belebonyolódik a rend életébe, s egyre inkább érintetté válik az ügyben. 


Anne Fontaine (Coco Chanel) rendezőnő erős, határozott, mégis légies és szinte majdnem színtelen, fakó, monokróm képekkel teremti meg a film fojtogató atmoszféráját. Az operatőr kamerája a zárda folyosóin suhan, majd egy hófödte, kietlen, kopár tájat látunk, fekete-fehérbe öltözött apáca siet, cipeli, húzza-vonja a keresztjét. 


A Les innocentes olyan kimért és – látszólag – szenvtelen, akár a zárda főnöknője, s olyan emberi és érzékeny, mint Maria, az Agata Buzek (Kolibri-kód; Az érem másik oldala) által zseniálisan életre keltett apáca, aki a vöröskeresztes Mathilde legfőbb segítőjévé és támogatójává válik a bajban.
A tél, amelyet a film ábrázol, végeláthatatlan és a csontig hatol; ebben a gyilkos, barátságtalan jégvilágban pedig egyedül csupán a zárda falai jelenthetnek menedéket. Az ember, s legfőképp a nők, a háború kiszolgáltatottai, s vétlen elszenvedői! Isten kezében vagyunk!


Az ártatlanok finom, visszafogott, esztétikus és mértéktartó mű - az egyértelműen kemény és megdöbbentő téma dacára is.
Nem katartikus, de emlékezetes, figyelemre érdemes történelmi lenyomat! 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése