2017. január 14., szombat

Kaliforniai álom - La La Land


A Whiplash letisztult, briliáns mestermű! Egy ilyen szenzációs filmművészeti csoda után pedig joggal merül fel a kérdés, hogy az alkotó – adott esetben a szemtelenül fiatal Damien Chazelle – meddig képes feszíteni a húrt (?)
Egyszeri szenzációról volt szó - a művész jókor volt, jó helyen -, vagy egy álomszerű karrier van kibontakozóban, s Chazelle tehetsége megkérdőjelezhetetlen, s képes megismételni a bravúrt (?)


Nos, a La La Land-et már a tesztvetítések során kirobbanó üdvrivalgás övezte, s jó pár hónapja úgy emlegetik, mint a legesélyesebb Oscar-várományos alkotást.
Szuperlatívuszok sorát hallani a filmről már jó ideje; a kritikusok és a nézők egyaránt a keblükre ölelték Chazelle zenés filmjét, s nagyon úgy tűnik, hogy a hamarosan 32. életévébe lépő Damien legújabb munkája még a Whiplash-en is túltesz – siker és elismerés tekintetében legalábbis mindenképp -, s Chazelle egyike lesz azon kevés fiatal rendezőknek, akik ténylegesen beteljesítik a „kaliforniai álmot”. Vannak még csodák! 


És hogy van-e olyan bravúros a La La Land, mint a Whiplash? Nem! Viszont elképesztően magával ragadó, csodás, felemelő élmény! Chazelle minden elismerést és dicshimnuszt megérdemel! Ez így volt megírva, a fiatal direktornak most kellett úgy istenigazából révbe érnie! 


A Kaliforniai álom ugyanolyan alapos munka, mint a Whiplash, műfajából kifolyólag azonban jóval artisztikusabb és kimódoltabb annál. A La La Land nagyon, de nagyon hollywoodi, viszont az Álomgyár-kompatibilitás egy picit sem zavaró az esetében!
Az ’50-es évek musical-jeit idéző retró hangulat és formanyelv tökéletesen bepasszol a mai kontextusba, a film játékossága bámulatos – ilyet még nem láttunk, ezen a szemüvegen keresztül, ebből a perspektívából legalábbis biztosan nem!
És ha már szóba került Hollywood: Álomgyár ide, filmipar oda, a Kaliforniai álom mégis csak egy ízig-vérig szerzői film! Chazelle régen dédelgetett álmát valósította meg a La La Landdel. A feltörekvő színésznő és a sikerre éhes, örök álmodozó bár zongorista sztorija már évek óta formálódott a rendező fejében, s eme alkotói elhivatottság a projekt iránt abszolút át is üt a Kaliforniai álom képkockáin! 


Egyrészt: irtózatosan precíz a film, másrészt: nem csupán az aprólékosan és akkurátusan megkomponált jelenetekben veszhet el a néző, hanem az irgalmatlanul erős, elragadó atmoszférában is!
Megelevenednek a screwball comedy-k az enyhe noir-os összetevőikkel - és hát maga az MGM-korszak: Gene Kelly, illetve az egész ’40-es, ’50-es évek, tokkal vonóval! 


Emma Stone roppantul bájos, Gosling meggyőző és szuggesztív! Justin Hurwitz dalai - hiába a jazz-es küllem -, fogyaszthatóak és poposak, szépek és fülbemászóak. Chazelle olykor a giccs határán táncol – táncoltatja szereplőit -, de mindig jókor, jó ütemben húz be egy olyat, ami visszarántja a karaktereket, s egyúttal a nézőt is a realitás talajára.
Persze a Kaliforniai álom egy klasszikus mese (klasszikus szerelmi történet), s ennek megfelelően nem is a cselekményvezetés miatt igazán mesteri, hanem az ízes alkotóelemek, a történetmesélés elegáns modora, a szenzációs zenék és az ötletes dramaturgiai „húzások” okán.
Chazelle rendkívül kreatív! Továbbá képes arra, amire csak nagyon kevesen: megteremteni a kölcsönhatást a film és nézője között – s mindezt szinte észrevétlenül, stikában teszi!
A finálé pedig megdöbbentő, felkavaró és szimplán gyönyörűséges! Vélhetően ezt a lezárást sem vállalta volna be akárki! 


A Kaliforniai álom tényleg egy csoda! Amerika, illetőleg Hollywood csillámporos varázsa – de akkor is csoda! Pompázatos és színes, esetenként túlcsorduló, mégis hatásos és elbűvölő!
Nagybetűs „mozi”! 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése