2017. január 18., szerda

A vörös teknős - La tortue rouge


Alig indult el az újév, s vele a 2017-es mozis szezon, már most biztosak vagyunk abban, hogy láttuk az idei esztendő egyik legjobb filmjét!
Az eddig négy animációs rövidfilmet jegyző, 2001-ben az Apa és lánya c. alkotásért Oscar-díjjal kitüntetett holland Michael Dudok de Wit a legendás, kultikus, japán Studio Ghibli segítségével készítette el első egész estés animációs moziját, A vörös teknőst.
És hát a japán – európai fúzió felettébb gyümölcsözőnek bizonyul, hisz nem elég, hogy a La tortue rouge már most a legnívósabb filmdíjak tömkelegével büszkélkedhet (Cannes – Un Certain Regard – Special Jury Prize; Athens International Filmfestival – Best film etc.), minden szempontból maga a tökély!


Nem akarunk túlzásokba esni, de az igazság az, hogy ilyen gyönyörűséges, letisztult, csodás animációs filmet még sosem láttunk!
De Wit mozijában egy árva szó nem hangzik el – csupán nyögések, sóhajok hagyják el a szereplők száját -, mégsem igényeljük egy pillanatig sem a dialógusokat, a szóbeli megnyilatkozásokat - még a narrációt sem! A tehetséges holland direktor végletekig lecsupaszított, csodaszép képekkel mesél! 


Egyszer szanaszét izguljuk magunkat (a főhős beszorul a két szikla közé, majd a tenger alatt lévő szűk járaton menekül – no, itt aztán tényleg megállt bennünk az ütő, szó szerint fojtogató a jelenet), máskor „szimplán csak” elveszünk, belefeledkezünk a gyönyörűen megjelenített kontextusban.
S ha már kontextus: páratlan trüváj, hogy egy idő után már mi nézők is egészen jól kiismerjük magunkat a kis lakatlan sziget mikrovilágában. Tudjuk, hogy merre találjuk az édesvíz lelőhelyet, az imént említett életveszélyes sziklát – amelynek aztán hősünk porontya is a rabságába esik -, a partot, a homokpadot, vagy épp az élelmet adó erdőt.   


Borzasztó nagy meló van ebben a moziban! A Ghibli 2006-ban kereste meg de Wit-et, hogy dolgozzanak együtt egy szerzői filmen. A holland művész szabad kezet kapott, s a film koncepcióját – vagyis a magányos (?) hajótörött robinzonádját – egy tengerparti nyaralása után, annak ihletésére kezdte el kidolgozni.  
A legzseniálisabb A vörös teknősben az, hogy minden bizonnyal mindenkit másképp, más módon fog megérinteni, s mindenkinek mást és mást mond majd. Az viszont biztos, hogy senki nem fog tudni rezignáltan elmenni mellette; anélkül, hogy - így, vagy úgy, de - ne érezné a film csodálatos, Isteni, magasztos rezonanciáját.
Mert iszonyú jó és kellemes elmerülni nyakig A vörös teknős kristálytiszta, pompázatos metaforáiban! 


A Ghibli óriásit húzott azzal, hogy Hayao Miyazaki (a stúdió egykori vezetője) nyugdíjba vonulása után új utakat keresve Európa irányába (is) nyitott.
Michael Dudok de Wit tökéletes választás volt, hisz egy egészen páratlan érzékenységgel bíró alkotó, akitől – bár ízig-vérig európai - nem áll távol a japán mentalitás; az alapos, precíz, rendkívül szenzitív és emocionálisan roppant mód gazdag, távol-keleti művészi magatartás/megnyilatkozás!


A vörös teknős szédületes hangulata magával ránt, beszippant! S ebben a rendkívüli sorstörténetben a hajótörött robinzonádján túl tulajdonképpen benne van maga az egész élet, mindenestül, á-tól cettig: születés, a világra való rácsodálkozás, a mindennapok kínja és keserve, boldogság, szerelem, ragaszkodás, elengedés - és halál! S mindez nincs túlgondolva, "túlrajzolva", az élet ugyanis valóban ennyire pőre és dísztelen!
Valódi érzelmi hullámvasút a film; katartikus, miként valami újkori ősrobbanás, s nagyon, de nagyon elgondolkodtató! Napokig veled marad!
Igazán örvendetes és szenzációs, hogy annyi magyar nevet olvashatunk a stáblistán, hisz a Kecskemétfilm Kft. grafikusai és animátorai közül rendkívül sokan dolgoztak A vörös teknős színvilágán, festményszerű, csodálatos képein.
És akkor a fantasztikus, szinte földöntúli zenét, vagyis Laurent Perez Del Mar munkáját még nem is említettük!
Maga a tökély, a nagybetűs szépség! Régóta kerestük, most megtaláltuk! Hálásan köszönjük, Mr. de Wit

100%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése