Ugyan már elkészítettük „2016 legjobb horrorjai” összegzésünket
(itt találod), az biztos, hogy ha előbb látjuk, a dán Shelley-nek helyet szorítottunk volna a listán - méghozzá valahol
az élmezőnyben!
A Shelley tulajdonképpen azt a pőrébb horror vonulatot erősíti, amit
nemrégiben A boszorkány, vagy a The eyes of my mother hozott. Semmi
nyoma itt a Blumhouse-os
artisztikusságnak és a vásári CGI-őrületnek.
Az iráni származású Ali Abbasi –
ühümm, ő is iráni, csak úgy, mint Babak
Anvari, az idei év horror szenzációjának, az Under the shadow-nak a rendezője – olyan nyomasztó, gyötrelmes
hangulatot teremt, ami idén kevés zsáner filmben volt ilyen pregnánsan jelen.
Talán a már említett The eyes of my
mother tudta ugyanilyen kíméletlenül borzolni az idegeinket.
Nyoma sincs a megszokott mainstream mutatványoknak. A film teljesen eszköztelen! Nem azzal éri el a hatást, hogy premier plánban megmutatja
a borzalmakat; „csak” kilátásba helyezi azokat! Abbasi pedig a végletekig húzza-nyúzza a sztorit, hogy aztán
kegyetlenül, irgalom nélkül lecsapjon.
A plakát nem hazudik: aki járatos
a zsánerben sejtheti, hogy a klasszikus Rosemary
gyermekéhez hasonló borzalmakra lehet majd számítani. Az első filmes
direktor azonban új köntösbe bújtatta a jól ismert sztorit – új adalékokkal
fűszerezte, új kontextusba helyezte, s még inkább lecsupaszította.
Elena Bukarestből érkezik házvezetőnőnek a dán házaspárhoz. Louise és Kasper egy erdőszéli lakban éli mindennapjait, a világtól elzártan,
egy hatalmas tó partján. Nincs áram, nincs víz-gáz, teljes mértékű a
szegregáció. A párocska egy pici önfenntartó farmot, házi gazdaságot vezetve
igyekszik a maga kis autonóm, elszeparált, remete-szerű életét élni. Ebbe a
különös miliőbe csöppen bele Elena,
akinek egyetlen célja, hogy pár év múltán annyi pénzzel térhessen vissza Romániába, hogy a fővárosban, Bukarestben végre megadhassa gyermekének
azt, amire már mindketten oly régóta vágynak: saját pecó, külön élet, rendes
egzisztencia.
A fiatal román nő kezdetben
nehezen asszimilálódik – nincs mobil, nincs internet -, majd egyre jobb viszonyba
kerül a házaspár női tagjával, Louise-al,
aki egy baráti beszélgetés alkalmával említést tesz arról, hogy férjével, Kasperrel milyen régóta szeretnének
gyereket, sajnos azonban minden egyes próbálkozásuk kudarcba fulladt ez idáig. Louise elhúzza Elena előtt a mézesmadzagot: ha vállalja számukra a béranyaságot,
nem kell 2-3 évet gürcölnie a bukaresti
lakásért. 9 hónap után annyi pénzzel távozhat, amivel jóval gyorsabban alapozhatja
meg a jövőjét - felülírva a korábbi, hosszadalmasabb ütemtervet. Elena
nem sokat hezitál, belemegy az „üzletbe”, csak hogy a terhesség nem a jól ismert
dramaturgia szerint alakul. Úgy fest, mintha embrió helyett valami nem evilági növekedne
a testében.
Abbasi pellengérre tűzi az anyaság intézményét, nyíltan beszél a
várandósság nehézségeiről és – urambocsá’ - negatívumairól, s a nőkben
végbemenő hormonális változásokat szövi össze a horrorral. Oké, láttunk
már ilyet, említettük is ugye az előképet, Polanski
modern klasszikusát. Abbasi azonban
tényleg új szemszögből közelítette meg a témát. Eleve már a két nő közti „szerződés”
rendkívül különös, s új szintre helyezi a Rosemary
gyermeke problematikáját; ráadásul az iráni direktor tovább is gondolja a cselekményt:
a jövevény megérkezik! És hát Isten ments, hogy spoilerezzünk, de itt utalnánk vissza a tavalyi év egyik legütősebb
zsáner filmjére, a The Witch-re!
Abbasi mozija lassan, komótosan hömpölyög, tudatosan építgeti magát.
Iszonyúan nyugtalanító, vérbeli horror, pedig még csak nem is ömlik benne
patakokban az a bizonyos. Helyette a rendező a szürke hétköznapok nyomasztó
rettenetét filmesítette meg, s emelte természetfelettivé. A félelmeinknél,
aggályainknál, s az elhatalmasodó kétségeinknél durvább horror ugyanis nem
létezik!
A két központi szereplő, a fiatal
román színművésznő, Cosmina Stratan,
illetve dán kolleginája, Ellen Dorrit
Petersen kiválóan játszanak, a köztük lévő feszültség kézzel tapintható! Egyrészt
nekik, másrészt pedig Abbasinak és az
általa teremtett bivalyerős atmoszférának köszönhető, hogy a Shelley egy egészen kivételes horrorfilm
lett!
Ne higgy az imdb pontszámnak, ez bizony minőségi rettegés a javából!
80%
Korrekt kritika korrekt film...
VálaszTörlésKöszönjük Frigyes! ;)
Törlés