2017. június 17., szombat

Némaság - Silence


Nos, feltételezem, nem a Silence lesz Martin Scorsese legközkedveltebb filmje – már csak a témája miatt sem -, de annyi bizonyos, hogy eme rendkívüli mozi a kult rendező legszemélyesebb, és egyben legérzékenyebb alkotása.


A Némaság talán az első olyan Scorsese-mozi hosszú idő után, amit szinte egyáltalán nem ölelt keblére a publikum; amelyet nem támogattak meg gigantikus média kampánnyal, amit nem övezett semmiféle csinnadratta és hype, s csak úgy észrevétlenül, szerényen beslisszant a vetítőtermekbe. 


Sebaj. Hiszen mindettől függetlenül a direktor eddigi egyik legösszeszedettebb, legerősebb munkájához van szerencsénk. A Silence csordultig van tele fontos gondolatokkal, létünket – az ember céljait - feszegető kérdésekkel. Elvhűségről, józanságról, kitartásról, a valós és átvitt értelemben vett „határainkról” szól a film. A vallás – illetőleg a kereszténység és a buddhizmus ütköztetése – már csak a hab a tortán. 


Ennek ellenére azonban az is kijelenthető, hogy ilyen felkavaró vallási témájú mozi sem igen került a vetítőtermekbe mostanság, s hogy a Némaság úgy tud borzasztóan hatásos lenni, hogy amíg igen hathatósan mutatja be a jezsuita papok kálváriáját a keresztényellenes Japánban – helyenként ökölbe szorul az ember keze a japán inkvizítorok kegyetlenkedései láttán -, addig megérteti, vagy legalábbis elfogadtatja velünk a másik álláspontot is.
Egyszerre tör pálcát a kereszténység arrogáns, önhitt terjeszkedése, illetve a Japán intolerancia és kevélység felett.  


Bár Isten ments, hogy aktuálpolitikát szőjek a mondandómba, de e tekintetben a Némaság kiválóan rímel a jelenlegi európai migráns helyzetre. Scorsese egymástól gyökeresen eltérő kultúrákat, gondolkodásmódokat ütköztet. Rendkívül izgalmas!


És ugyan egy maratoni hosszúságú, 2 és fél órás moziról beszélünk, egy pillanatig sem unatkoztunk. Rodrigo Prieto elképesztő operatőri munkáját nem véletlenül jelölték Oscarra. Az Akadémia azonban – látva a filmet - igen csak szűkmarkú volt. Prieto mellett simán magát az alkotást is nominálhatták volna, nem beszélve Andrew Garfield brutálisan őszinte, szívbemarkoló, érett alakításáról! 


Scorsese 26 éven át dédelgette a Silence-projektet, s addig érlelte, amíg a lehető legoptimálisabb módon vászonra nem tudta vinni Endo Shusaku csodálatosan komplex regényét.
A 17. századi Japán (esetünkben Tajvan, ugyanis ott zajlott a több hónapon át tartó forgatás) gyönyörű tájai, Garfield és Adam Driver kettőse, Scorsese kíméletlen őszintesége, Rodrigues padre Krisztus kínszenvedéseit idéző megpróbáltatásai és gyötrelmes stációi (a saját hitével vívott reménytelen küzdelme), a számos bibliai utalás (Kichijiro Judás alakja, Andrew Garfield hezitáló Jézus karaktere), valamint maga a tabu döntögető történet az, ami igazán lebilincselővé, bámulatossá és naggyá teszi a Némaságot! 


Nálunk tutira ott lesz a film az év végi top listán!
Scorsese már a 74. életévét tapossa, de még így is energikusabb, mint jóval fiatalabb kortársai zöme.

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése