Nos, feltételezem, nem a Silence lesz Martin Scorsese
legközkedveltebb filmje – már csak a témája miatt sem -, de annyi bizonyos, hogy eme rendkívüli mozi a kult rendező legszemélyesebb, és egyben legérzékenyebb
alkotása.
A Némaság talán az első olyan Scorsese-mozi
hosszú idő után, amit szinte egyáltalán nem ölelt keblére a publikum; amelyet
nem támogattak meg gigantikus média kampánnyal, amit nem övezett semmiféle
csinnadratta és hype, s csak úgy észrevétlenül,
szerényen beslisszant a vetítőtermekbe.
Sebaj. Hiszen mindettől
függetlenül a direktor eddigi egyik legösszeszedettebb, legerősebb munkájához
van szerencsénk. A Silence csordultig
van tele fontos gondolatokkal, létünket – az ember céljait - feszegető kérdésekkel.
Elvhűségről, józanságról, kitartásról, a valós és átvitt értelemben vett „határainkról”
szól a film. A vallás – illetőleg a kereszténység és a buddhizmus ütköztetése –
már csak a hab a tortán.
Ennek ellenére azonban az is
kijelenthető, hogy ilyen felkavaró vallási témájú mozi sem igen került a
vetítőtermekbe mostanság, s hogy a Némaság
úgy tud borzasztóan hatásos lenni, hogy amíg igen hathatósan mutatja be a
jezsuita papok kálváriáját a keresztényellenes Japánban – helyenként ökölbe
szorul az ember keze a japán inkvizítorok kegyetlenkedései láttán -, addig
megérteti, vagy legalábbis elfogadtatja velünk a másik álláspontot is.
Egyszerre tör pálcát a
kereszténység arrogáns, önhitt terjeszkedése, illetve a Japán intolerancia és kevélység
felett.
Bár Isten ments, hogy
aktuálpolitikát szőjek a mondandómba, de e tekintetben a Némaság kiválóan rímel a jelenlegi európai migráns helyzetre. Scorsese egymástól gyökeresen eltérő
kultúrákat, gondolkodásmódokat ütköztet. Rendkívül izgalmas!
És ugyan egy maratoni hosszúságú,
2 és fél órás moziról beszélünk, egy pillanatig sem unatkoztunk. Rodrigo Prieto elképesztő operatőri
munkáját nem véletlenül jelölték Oscarra.
Az Akadémia azonban – látva a filmet
- igen csak szűkmarkú volt. Prieto mellett
simán magát az alkotást is nominálhatták volna, nem beszélve Andrew Garfield brutálisan őszinte,
szívbemarkoló, érett alakításáról!
Scorsese 26 éven át dédelgette a Silence-projektet, s addig érlelte, amíg a lehető legoptimálisabb
módon vászonra nem tudta vinni Endo Shusaku
csodálatosan komplex regényét.
A 17. századi Japán (esetünkben Tajvan, ugyanis ott zajlott a több
hónapon át tartó forgatás) gyönyörű tájai, Garfield
és Adam Driver kettőse, Scorsese kíméletlen őszintesége, Rodrigues padre Krisztus kínszenvedéseit
idéző megpróbáltatásai és gyötrelmes stációi (a saját hitével vívott
reménytelen küzdelme), a számos bibliai utalás (Kichijiro Judás alakja, Andrew
Garfield hezitáló Jézus
karaktere), valamint maga a tabu döntögető történet az, ami igazán
lebilincselővé, bámulatossá és naggyá teszi a Némaságot!
Nálunk tutira ott lesz a film az
év végi top listán!
Scorsese már a 74. életévét tapossa, de még így is energikusabb,
mint jóval fiatalabb kortársai zöme.
90%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése