2018. március 1., csütörtök

A legsötétebb óra - Darkest Hour


Gary Oldman Oscar-díjas színművész. Fogják mondani…
A hamarosan 60 éves angol aktor ugyanis idén – második Oscar-jelölését – díjra fogja váltani! Ide a rozsdás bökőt!
És mondhatnánk, hogy csak miatta érdemes megnézni a Darkest Hour-t, de szerencsére a film nem csupán róla szól. Illetve nem kizárólag róla és a vélt-remélt – bocs, már a tarsolyban lévő - arany szobrocskáról.


Mert A legsötétebb óra hibái ellenére is míves, veretes mozi. Egy olyan rendező elegáns munkája, akinél hitelesebben és élvezhetőbben senki nem tudta volna filmre vinni Anthony McCarten forgatókönyvét.
Joe Wright – noha nyúlt azért már mellé (lásd: Pán, illetve A szólista) – ízig-vérig brit rendező, s mint olyan, nagyon érzi a szigetország miliőjét és annak összes jellegzetes rezdülését.
Ugyan egyfajta portrét fest ezúttal, öröm elmerülni a film jó értelembe vett globális angolságában. S még ha tudjuk is, hogy a britekkel kapcsolatos sztereotípiák nem feltétlenül igazak, Wright kiváló illuzionistaként ránt magával, a pompás gentleman-ek világába.


Gary Oldman minden egyes pillanata – szerencsére jó sok van belőle – valóságos sziporka! Minimális eszközökkel képes megmutatni Churchill különböző arcait. S olyan ecsetvonásokkal festi meg ennek az esendő, öntörvényű, de vitathatatlanul nagy formátumú politikusnak a képét, amelyre szinte bizonyos, hogy csak ő lehetett képes. Predesztinálva volt erre a szerepre!


Végtelenül elegáns mozi a Darkest Hour, s igazi csemege a történelem, illetve a második világháború iránt érdeklődőknek.
Míg Christopher Nolan a Dunkirk-el grandiózus irányba fordult, s látványos perspektívából mutatta meg a 20. századi történelem egyik „legsötétebb pillanatát”, addig Joe Wright az „íróasztalra” fókuszált – ahol a nagy háborúk stratégiai döntéseit hozzák a vezetők -, s története azt a néhány napot öleli fel, amikor Winston Churchill élete egyik legnehezebb dilemmájával került szembe: élete egyik legnehezebb döntését készült meghozni. Hajtson fejet az általa csak szimplán ócska szobafestőnek titulált Hitler rémuralma előtt, s kezdjen béketárgyalásokba a nácikkal, vagy küzdjön a végsőkig, küzdjön az elnyomás, a diktatúra és az őrület térnyerése ellen?


Akadnak a filmben pátosszal teli, elragadtatott szcénák – mind közül a már-már giccses metrós jelenet a legzavaróbb -, de ettől még Wright mozija nagyon is rendben van!
Ugyanis – dacára annak, hogy Gary Oldman „Oscar-érvényes”, mi több, Oscar-díjas alakítást nyújt a főszerepben – egy pillanatig sem érezni, hogy ez a film azért jött létre, hogy megfeleljen az Amerikai Filmakadémia kívánalmainak, s elnyerje a bizottság kegyeit.
Ez a film „kikívánkozott”!
Köszönjük az élményt!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése