2018. március 3., szombat

Örök tél


…és akkor jön ez a roppant tehetséges, eddig magáról alig-alig hallató színésznő, Gera Marina és megcsinálja a varázslatot, ellopja a „show”-t. Gyakorlott, tapasztalt partnere, az egyébként hosszú idő után végre ismét kiváló formában lévő Csányi Sándor is csak asszisztál neki. Marinának olyan kisugárzása és jelenléte van, ami nem tanulható. Ez a karizmatikusság mindenképp ösztönszerű - zsigerből jön. Csupa természetesség és szuggesztió a Carey Mulligan-re kísértetiesen hasonlító 34 éves színművésznő. 


De nem csak miatta kiváló film a Szász-Köbli páros legújabb munkája.
A „málenkij robotról”, a kommunista éra egyik legfőbb bűnéről és annak áldozatairól még sosem készült ennyire kifinomult, lírai mozi. S ugyan tévébe szánták a filmet, lazán kerülhetett volna a vetítőtermekbe. Ott is épp olyan strammul állná meg a helyét, mint a televízióban. 


Nagyon érzékeny lélekre és kifinomult szerzői hozzáállásra vall az, ahogy Szász Attila és Köbli Norbert egy ilyen szituáció ábrázolása közben képes ennyire fókuszáltan az „emberre” helyezni a hangsúlyt.
Átélhető karakterdrámát mondanak el, egyszerű, de nagyon hatásos eszközökkel úgy, hogy közben a kontextust is kellő részletességgel mutatják be. 


Kis munka”, rövid ideig tartó kompenzációs meló, „málenkij robot”. Ez volt a "mézesmadzag", majd az internáltak – amennyiben nem lelték halálukat a munkatáborban – jó esetben nagyjából 5 év múlva térhettek vissza Magyarországra.
Érdekessége a filmnek, hogy a magyarországi sváb lakosság kálváriájára összpontosít, azaz a kis hazánkban élő nemzetiségek világháborús tragédiájáról is megemlékezik egyúttal. Még tovább szűkítve a kört: egy nő, a Tolna megyéből elhurcolt Irén megpróbáltatásait követhetjük nyomon a Donyec-medencében, az örök tél birodalmában. 


Szász és Köbli, azon túl, hogy igyekeztek minél hatásosabb beállításokkal operálni, s minél összetettebb képet adni a Gulág gyötrelmeiről, s a tábori lét mindennapjairól, a film történetébe egy szerelmi szálat is beleszőttek. Irén és Rajmund kapcsolata azonban nem hat gejlnek – s ez főként Szász Attila érdeme, aki egyáltalán nem spilázta túl a románcot.
No persze nagyon nehéz egy ilyen történetet elmondani - pláne romantikával megspékelve -, anélkül, hogy ne adódjon hozzá egy csipetnyi szentimentalizmus. Ez Szásznak és Köblinek sem sikerül, ugyanakkor a pátoszt még így is jó messzire kerülik. 


Ami pedig külön üdvös: a film valóban méltó emléket állít a szovjet hatalom áldozatainak. Hisz nem csupán a tábori lét kínjáról és keservéről esik szó, a hazatérés nehézsége is terítékre kerül: hogyan, mi módon lehet újrakezdeni egy ilyen megtépázott életet? Mert ott folytatni, ahol abba maradt, bizony lehetetlen…
Szép, megindító darab az Örök tél. Precízen szerkesztett mű. Nem hibátlan, de helyenkénti esetlenségét simán kompenzálja megannyi erénye. 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése