2018. március 19., hétfő

Kicsinyítés - Downsizing


Egészen felfoghatatlan, hogy egy olyan kivételes filmes, mint Alexander Payne hogyan készíthetett egy ennyire irányt vesztett - és tévesztett mozit, mint a Kicsinyítés.
Persze minden nagyvolumenű rendező filmográfiájában találni gyengébb darabokat, de egy kétszeres Oscar-nyertes forgatókönyvírótól ennél jóval cizelláltabb, átgondoltabb szkriptet vártunk volna. Pláne korábbi munkái ismeretében, s pláne úgy, hogy a Downsizing alapötlete egyébiránt nagyon is formabontó.


A Kicsinyítés nagyjából egy órán keresztül képes fenntartani a figyelmet. Aztán erős lejtmenetbe kezd. De a legnagyobb probléma az, hogy az első egy órát követően még vár ránk közel 70 perc, ami valóban a teljes talajvesztettséget mutatja. Mármint rendezői és írói szempontból.


Kaotikus a film, és zavart. Payne berángat pár új karaktert a történetbe a félidőnél, de sem a Christoph Waltz által egyébként remekül megformált európai pojáca, sem Hong Chau féllábú – meglehetősen irritáló - vietnámija nem tudja felturbózni a sztorit. Főként a szerelmi szál az, aminél baromira kilóg a lóláb. Annyira hiteltelen…


…s közben egymást érik a jobbnál jobb felvetések. Payne azért helyenként klassz formát mutat, de egyik kínálkozó lehetőséget sem aknázza ki. Állva marad a történet. S különösebb mondanivaló és releváns üzenet nélkül zárul a film.


A legdühítőbb azt látni, tapasztalni, hogy mi minden lehetett volna a Kicsinyítésből, ha a rendező nem művészkedi, nem bagatellizálja el. Különösen furcsa ez a kuszaság Alexander Payne eddigi precizitását, jó ízlését ismerve.
Talán a direktor túlzottan elszakadt attól a világtól, attól a közegtől, amit olyan jól ismer. Idegen terepre merészkedett…


Egy bukta még nem bukta. Nagyon reméljük, hogy a rendező soron következő The Burial c. drámájával visszatér korábbi munkáinak magas nívójához.

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése