2018. március 21., szerda

The Bad Batch


De most tényleg! Mi a jó élet várható egy olyan mozitól, amely úgy indítja a sztorit, hogy a láncra vert főszereplőnő kezét, lábát az Ace of Base All that she wants-ára csonkolja egy feka emberevő?
Szóval a The Bad Batch („Selejt”) marhára beteg, de épp úgy, ahogy a rendezőnő (Ana Lily Amirpour) előző filmje, a nagy port kavart, sokkoló Csadoros vérszívó, ez a mozi sem képes több lenni, mint öncélú – de figyelemreméltó - filmkülönlegesség.


Amirpour ezúttal tett pár – közel sem megalkuvó - lépést a befogadhatóság irányába, de ez a bizarr, kannibálok uralta utópia még így is olyan rideg és taszító, mint egy tucatnyi Mad Max együttvéve.
Ráadásul a lassú tempó sem segíti a néző dolgát, így valóban csak azoknak ajánljuk a filmet, akiket nem ver le a víz a málházós, szűkszavú utópisztikus látomásoktól.
A 42 esztendős rendezőnő filmje olyan, mint egy hosszú, belassított, de igen varázslatos lsd-trip.


A The Bad Batch külleme és hangulata a „zef”-ből, a Die Antwoord nevezetű kultikus dél-afrikai rap-rave brigád által megteremtett stílus összetevőiből áll össze, illetve merít.
You’re poor but you’re fancy. You’re poor but you’re sexy, you’ve got style.”
Nagyvonalakban kb. ennyi a „zef” – ideológia esszenciája. Ennek megfelelően Amirpour filmje csak úgy tobzódik a homeless külsejű, szakadt, színes ruhákban flangáló hipster külsejű fazonokban, így nem véletlen, hogy sokan a Mad Max – univerzumot hozták fel párhuzamként a filmmel kapcsolatban.
No persze a „zef” kultúra ennél sokkal többről szól – rasszizmus-ellenességről, békéről, és a hippiséghez köthető pozitív gondolatokról –, a The Bad Batch azonban inkább csak a külcsínt használja belőle, ami egyébként remekül passzol ehhez a leharcolt, sivatagi modern-western közeghez.


Meglepő módon, előző filmjével ellentétben, Amirpour most sztorit mesél, nem csak a borult hangulataiban dagonyázik. A rendezőasszony nagy erőssége azonban még mindig az atmoszférateremtés, nem a történetmesélés. Talán üdvösebb lett volna, ha a 120 perces játékidőt mondjuk másfél órára szűkíti. Akkor sokkal kompaktabb és ritmusosabb lenne/lehetett volna a filmje.
Ami egyébként így is elég cool, kár, hogy az izgalmas jeleneteket gyakorta szakítják meg üresjáratok és felesleges intermezzo-k.


A főszereplő Suki Waterhouse okés, de Jason „hústorony” Momoa is bepasszol a képbe. Jim Carrey szinte észrevehetetlen – főként a szerepe miatt -, s egyébként sem igen értjük, hogy miért épp rá volt szükség a titokzatos karakter megformálásához. Keanu Reeves szerepvállalásai viszont egyre szimpatikusabbak. Most is egy tőle szokatlan figurát alakít meglepően parádésan. És bár az ő karakterének a relevanciája is erősen megkérdőjelezhető, üde színfoltja ennek a bizarr sivatagi vagdalkozásnak.


A The Bad Batch bukott. Anyagilag legalábbis. Másként talán nem is történhetett volna, hisz vérbeli anti-mozi. Szedett-vedett, céltalan kóválygás ez a préri legkietlenebb szegletében. Ráadásul féllábbal…

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése