2014. október 16., csütörtök

Dallas buyers club - Mielőtt meghaltam


Azzal együtt, hogy a Mielőtt meghaltam egy fontos film, és Matthew McConaughey Oscarja megkérdőjelezhetetlen (félve jegyzem meg: Jared Leto díjazása már korántsem ennyire egyértelmű...), nem mondhatni, hogy az egyébként kiváló kanadai rendező, Jean-Marc Vallée műve a direktor eddigi legmeggyőzőbb alkotása lenne. „Hatás” tekintetében a C.R.A.Z.Y. vagy a Café de flore  egyértelműen körözi az Aids-es cowboy sztoriját. Hiába, Vallée korábbi történetei érdekesebbek, kevésbé „álomgyáriak”...


Nem győzöm hangsúlyozni: ez egy klassz mozi, de ordít róla, hogy Hollywoodnak készült, annak ingerküszöbéhez igazítva. Nem utolsó sorban pedig, az Amerikai Filmakadémia tonnás súlya is ott nehezedhetett Vallée vállán… Ehhez képest a rendező nagyszerűen vette az akadályt, de az imént említett tényezők azért itt-ott árnyékot vetnek a műre.


A Mielőtt meghaltam többé kevésbé a Philadelphia és az Erin Brokovich c. hasonszőrű alkotásokkal rokonítható, bár kétségtelen, hogy jóval karakteresebb - és karakánabb - azoknál.
McConaughey mindemellett pedig akkorát játszik, hogy már csak miatta érdemes megnézni a filmet! Számomra Leto icipicit csalódás volt, úgy érzem, hogy az ő aranyszobrocskája pusztán az Akadémia „jóindulatának” és marketing osztályának köszönhető, de nyilván én vagyok borzasztóan rosszmájú. Kétségtelen, hogy bazira el lehetett volna ripacskodni ezt a figurát, és Jared kicsit sem engedett a kísértésnek. Ugyanakkor mégsem érzem olyan formabontónak az alakítását… De ez már legyen az én problémám.
A két „főhős” mellett viszont Jennifer Garner teljes mértékben eltörpül. És nem csak a viszonylag sablonosnak mondható karaktere miatt. Tetszik, nem tetszik, de tény, hogy a művésznő nem játszik azonos ligában McConaughey-val és Leto-val – ez a látványos különbözőség pedig eredményez egy-két sutább jelenetet, ami nem igazán tesz jót a filmnek. 


És, hogy miért fókuszálunk ilyen erővel az aktorokra? Azért, mert a Mielőtt meghaltam tipikus színészfilm, méghozzá a jobbik fajtából - egy remek (Jared Leto) és egy minden képzeletet felül múló alakítással (Matthew McConaughey).
Művész Urak! Köszönjük a parádés előadást!  
  
80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése