2014. december 8., hétfő

The giver - Az emlékek őre


Természetesen Lois Lowry 1993-as regénye sem kerülhette el a megfilmesítést ebben az óriási young-adult movie őrületben. Naná, hiszen Lowry tetralógiájának első darabja kiváló alap, érdekes kis disztópia, mely akár a genre ékköve is lehetett volna. Végül nem lett az, de ettől függetlenül Az emlékek őre egyáltalán nem rossz filmecske – legalábbis nem annyira rossz, mint amilyen mértékben ekézte egy-egy kritikus és kritikai portál a bemutató idején. A The Giver bőven beilleszthető a hasonszőrű alkotások közé, s bár kétségtelen, hogy vannak hibái, mégsem teljesen reménytelen mozi.


Alap, hogy ismét egy elképzelt, „tökéletes” jövőben járunk, ahol nincs szenvedés, nincs fájdalom, nincsenek háborúk… Ahol bizonyos kor után a vének tanácsa dönt a fiatalok jövőbeni, életre szóló feladatáról. Vannak, akik kertészek lesznek, vannak, akik sejtbiológusok, és van olyan is, aki kiérdemelheti „az emlékek őre” titulust, mely annyit tesz, hogy a jelöltnek meg kell ismernie a „jelen” állapotok előtti világot, s a megszerzett tudás birtokában kell segítenie a kormányzatot, annak „helyes” működésében. Ez a feladat ezennel Jonas-ra vár, aki a „the giver”-től, azaz az „örökítőtől” veszi át a „munkát” - vagyis kapja nagy dózisban az „emlékeket”. Az új, eddig nem tapasztalt békebeli világ hagyatékai azonban totálisan felzaklatják Jonas-t a betanulós időszak során, s elkezdi másként látni, más szemmel nézni, az addig tökéletesnek hitt univerzumát…


Az alap sztori jó, a fényképezés kiváló, a színekkel való játék, ha nem is forradalmi ötlet, de érzékletes és látványos…
…a nagy mellényúlás, Mery Streep ide vagy oda, a szereplőgárda. A Jonas-t alakító Brenton Thwaites kellemes kisugárzású srác, de nagyjából ennyi, színészkedni még nem tud. Fiona karaktere is hasonlóan gyengécske - így e kettő nem túl erőteljes komponensnek köszönhetően nehezen átélhető a fiatalok közötti érzelmi kötelék. Erről mondjuk a forgatókönyv is tehet; nincs kellőképpen kibontva a szerelmi szál, felszínes emóciókat kapunk csupán…
Katie Holmes nem jó színésznő – sose volt az -, és ebben a moziban sem bizonyítja ennek ellenkezőjét. De a helyzet az, hogy Meryl Streep is kb. rutinból „nyomta le” ezt a projektet. Rég láttuk már az egyébként csodás kiválóságot ilyen vértelennek… Egyedül Jeff Bridges az, aki jól teljesít, bár láthatóan ő is belefáradt már picit a projekt melletti sok éves kardoskodásba. Ugyanis: meglepő, de a színész több, mint egy évtizeden át „hajtotta” a The Giver megfilmesítését – valami oknál fogva szívügye volt ez a film… és talán ő az egyedüli, akin az látszik, hogy nem csak és kizárólag a gázsi lebegett mindvégig a szeme előtt…


Nem túlzás, ha azt állítjuk: a The Giver lehetett volna az i-pod generáció 1984-e is (a regényre '93-ban egyébként rendesen rá is kattantak az amcsi tinédzserek, nem is ok nélkül, Lowry antiutópiája ugyanis olvasva nagyon is klassz…), de a film nem elég határozott, nem elég bevállalós és bátor…
…azonban fontos kérdéseket feszeget, és ha már azt eléri a maga kis ártalmatlanságával, hogy egy-egy tini elkezd agyalni, elkezdi picit másként látni a minket körülvevő világot, tulajdonképpen elérte a célját. Az már más kérdés, hogy ez még így is jócskán kevés az üdvösséghez… 

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése