2017. február 12., vasárnap

A fegyvertelen katona - Hacksaw Ridge


Mel Gibson imád pengeélen táncolni, s noha legújabb rendezésével kapcsolatban sokan emlegetik a „szirupos”, „érzelgős”, „szentimentális” jelzőket, tény, hogy az egykori Mad Max újra szárnyal, és ismét elemében van! Gibson színészként nem sok említésre méltó mozit produkált az elmúlt évtizedben, s legutóbbi direktori melója (Apocalypto) is több mint 10 éves már. 


S hogy mi az oka annak, hogy ismét ráirányult a filmvilág figyelme az ausztrál művészre? S hogy A fegyvertelen katona összesen 6 jelöléssel vág neki a 89. Oscar-gálának?  
Egyrészt a témaválasztás, azaz Desmond Doss csodálatos igaz története - ami üvöltött a megfilmesítésért. Másrészt - ne feledjük – lehet gyűlölni a tuskósága, a szókimondása és a szélsőséges nézetei miatt, de Gibson páratlan képességű direktor! Igen, kedveli a teátrális megnyilvánulásokat és a túlkapásokat, de azt nehéz tőle elvitatni, hogy ne lenne karakteres és nagyon is jellegzetes az alkotói kézjegye. Harmadrészt, bár A fegyvertelen katona finoman szólva sem árnyalja a Desmond Dossal történt eseményeket, s nem megy igazán a mélyére a sztorinak, kétségkívül hatásos munka, amely felszínessége dacára is képes pressziót gyakorolni az érzelmeinkre. 


Nem utolsó sorban pedig: az Amerikai Filmakadémia imádja az ilyen jellegű, profetikus hőst fókuszba állító based on true story-kat, imádja, ha kisemberek visznek véghez nagy dolgokat, s végezetül: imádja, ha az adott direktor ennyire odaadóan fetisizálja a hősét.
Gibson minden elvárt paraméternek eleget tesz tehát, mégsem érezni a filmjén, hogy célzottan Oscarra pozicionált mű lenne.


Oké, mindvégig a giccs határán egyensúlyozik az alkotás, Gibson pedig nyughatatlan jelleméből adódóan időnként hagyja is, hogy kitárulkozni kívánó, túlspilázott emóciói utat törjenek maguknak; ugyanakkor látni, érezni, hogy a 61 éves művész szívét, lelkét beletette a projektbe, s elhivatottan vezényelte le a filmjét. 


Desmond Doss legfőképpen vallási, illetve lelkiismereti okokra hivatkozva tagadta meg a fegyverviselést, majd lett a U.S. Army szanitéce, s a híres-neves okinawai ütközet hőse: közel 80 sebesült társát hozta le a japán katonák által véres küzdelemben visszafoglalt Fűrészfok gerincéről.
Doss rendkívüli hős - tényleg marhára megérdemli a világ figyelmét! Esetében még a pátosz is bocsánatos bűn, épp ezért meri Gibson már-már földöntúli, isteni magasságokba emelni a karaktert.
Andrew Garfield remek partner a játékban – nagyon is megérdemelt az Oscar-jelölés -, Gibson pokoli jó mesélő, s a film második felében helyet kapó véres, háborús szekvenciák brutálisan erősre sikeredtek – naturálisak és feszesek!
S bár a második résztől látványosan elkülönülő első, felvezető etapban a rendező valóban picit „corny” és banális, a casting annyira találó, hogy még az egyértelmű naivitás ellenére is bájos, és szerethető tud lenni a film ezen szakasza (is). 


Gibsont azonban egyértelműen a csatajelenetek brutális kompozíciói, a géppuskák által könyörtelenül lekaszabolt végtagok látványa, a fegyverropogás, és a kiontott belek minél élethűbb ábrázolása hozza lázba! Elképesztő ramazurit kreál az ürge; esztétikusat és módfelett erőszakosat! 


A fegyvertelen katona végül nem „lődözi be” magát a legprominensebb háborús filmek legfelső ligájába. Szimplán „csak” kitűnő kalandfilm – ha tetszik, ha nem - fontos mondanivalóval, egyenes, egyértelmű üzenettel, egy kiválóan megformált főhőssel, s egy nagyon karakteres, fanatikus, mindenre elszánt rendezővel.
Bevállaljuk/bevalljuk: szerettük - minden felróható hibája ellenére!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése