2017. február 13., hétfő

A régi város - Manchester by the sea


Németh László Gyász c. kisregényének fullasztó atmoszféráját juttatta eszembe Kenneth Lonergan filmje első blikkre, hisz A régi város is olyasféle búskomor „sirató”, mint amilyen a magyar író által megénekelt Kurátor Zsófi története. De míg Németh László özvegyasszonya mesterségesen merevedik bele a gyász „klasszikus” pozitúrájába, addig Lonergan filmjének főalakja, Lee Chandler a feldolgozhatatlan tragikum tehetetlen rabjává válik. A gyász Lee esetében nem társadalmi elvárás, nem kötelező póz! Épp ellenkezőleg: ő maga tovább lépne, de képtelen rá! 


Tisztában voltunk azzal, hogy Kenneth Lonergan kiváló író; a Manchester by the sea-hez foghatóan fájdalmas, melankolikus, mégis felemelő gyászéneket azonban még senki sem vitt vászonra ilyen rendkívüli módon! És senki nem volt még képes ilyen mindenre kiterjedő, részletes lélekrajzot filmen megjeleníteni – ilyen minimalista eszközökkel!
Mert hogy A régi város történetét tulajdonképpen egy – maximum két – tőmondatban össze lehetne foglalni, a benne rejlő mélységekről, az érzelmi sokszínűségéről azonban órákig lehetne regélni. 


A központi alak, a Casey Affleck által elképesztően hitelesen életre keltett Lee Chandler finoman szólva sem a szavak embere. Szeretett bátyjának halál híre hallatán sem képes semmilyen érzelmi megnyilvánulásra, szenvtelenül veszi tudomásul az elmúlást. Egészen mellbevágó ez a közöny, ez a furcsa egykedvűség.
A haláleset után azonban Lee-nek kötelezően szembe kell néznie a múlt árnyaival: vissza kell térnie a „régi városba”, az origóra, ahol minden elkezdődött, s ahol egy végtelenül tragikus esemény következtében számára minden véget ért. 


Nem mindennapi az ív, amit a történet bejár; meglepően szokatlan helyekre esik a dramaturgiai hangsúly, valóságos érzelmi hullámvasút a film, amelyben nem csak a mi hangulatunk, hanem a szereplők lelkiállapota is állandó mozgásban van. Nem rapszodikusság ez, inkább csak maga az élet - az izeg-mozog! S Lonergan színészei nem is színészek, sokkal inkább hús-vér emberek, akik elszenvedői az élet tragédiáinak – csak úgy, mint te, vagy én!


Pilinszky Popper Péterrel folytatott beszélgetése pont idevág.
„...az élet dolgainak többsége nem megoldható. Legfeljebb jól-rosszul elviselhető. Óriási a különbség közöttünk. Ti úgy gondoljátok, hogy az életben problémák vannak és megoldásokra van szükség, én meg úgy gondolom, hogy az életben tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.” – mondja a költő, s tulajdonképpen ugyanezeket a gondolatokat fogalmazza meg hasonló nyíltsággal, természetességgel Lonergan is a filmjében!


A régi város egészen kivételes mozi - minden évtizedben egy ilyen születik! Nem harsány, nem hisztérikus – még az őrjítő tragikum dacára sem -, nincsenek benne túlkapások, és könnyáztatta katartikus nagyjelenetek.
Ez a film ott belül, legbelül zokog – méghozzá igen keservesen! 
Mestermű!

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése