2017. február 21., kedd

Érettségi - Bacalaureat


A húsba vágó 4 hónap, 3 hét, 2 nap rendezője, Cristian Mungiu - a román újhullám legfigyelemreméltóbb filmese – tavaly elhozta Érettségi c. munkájával Cannes-ból a legjobb rendezőnek járó díjat! Joggal, abszolút megérdemelten!
Mungiu ott folytatja, ahol az imént említett művével (4 hónap, 3 hét, 2 nap) abbahagyta. Most kevésbé direkt, de nagyjából ugyanolyan letargikus és depresszív, mint általában! 


Az Érettségi hasonlóan precíz és szókimondó szociográfia, mint a rendező korábbi alkotásai!
Cristian Mungiu sosem beszélt mellé, ismét hiteles képet fest a román viszonyokról. Megmutatja, hogy milyenek a szürke hétköznapok egy transzilvániai kisvárosban; miért küzd a román értelmiség, mik a célok - s hogy milyen nehéz a kitűzött célokat elérni egy ilyen velejéig romlott közegben.
Igen csak szépen rímel ez az egész ránk, magyarokra. Ne legyenek illúzióink, nincs differencia!


Erdélyben járunk. A film főhőse Romeo, a „kisvárosi orvos”. Pontosítunk: a kiégett, az életbe belefásult „kisvárosi orvos”! Ha már itt tartunk: egészen meglepő, hogy Romeo köztiszteletben álló doktorként épp úgy egy koszlott, lakótelepi lakásban tengeti életét, mint bárki más. Úgy tűnik Romániában orvosnak lenni sem épp kiváltság! A férfi igyekszik minden tekintetben etikus lenni, nem fogad el hálapénzt, a munkáját tisztességesen végzi, beteg édesanyját lelkiismeretesen ápolja, gondozza! Oké, a házassága romokban, fiatal szeretőt tart, mégis próbál mindent megtenni a család érdekében. Egyetlen vágya, hogy a sikeres érettségi vizsga után lánya Eliza Angliában, Cambridge-ben folytathassa tanulmányait: kitörhessen a román egyhangúságból - a posványból -, s ne arra a sorsra jusson, mint életunttá vált, megtört szülei.  Egy váratlan esemény – egy Eliza-t ért incidens - következtében azonban a doktor úr mégis kényszerű lépésre szánja el magát. A férfi kétségbe esik, hogy lánya szépen eltervezett jövője megy a levesbe; így a Romániára oly jellemző korrupció – bármennyire nem szeretné – őt magát is bekebelezi. S elkezdődik Romeo és családja kínkeserves, szomorú kálváriája! 


Nem csoda, hogy Mungiu rendezői díjat kapott Cannes-ban! Elképesztően pontos, és jól szerkesztett film az Érettségi! A direktor ismét hosszú beállításokkal és komótos svenkeléssel teremti meg a hangulatot. Az operatőr képeinek látszólagos higgadtsága mögött azonban ott munkál a feszültség! Mungiu filmje a felszín alatt nagyon is forrong!


A lánya reputációját és előmenetelét foggal-körömmel óvó/védő apa a saját kudarcait, sikertelenségét gyermekével kompenzálni kívánó szülő mintapéldánya. Persze a képlet ennél jóval bonyolultabb, hiszen mégiscsak Románia a helyszín! Romeo annak a generációnak a tagja, akinek emlékezetében még élénken élnek a múlt hátborzongató árnyai! Adrian Titieni ennek megfelelően rendkívül komplexen jeleníti meg karakterét, és bár a lehető legeszköztelenebbül kelti életre a figurát, borzasztóan kifejező és érzékeny a játéka! 


Mungiu filmje a maga sajátságos, statikus beállításaival szinte már-már dokumentarista jelleget ölt – Haneke-re jellemző ez a formaiság, ez a végletes szenvtelenség! S minél közömbösebben veszik tudomásul a film karakterei a sorsukat – azt, hogy tulajdonképpen a vesztükbe rohannak, s hogy egy ilyen romló/romlandó országban a lelküket lassan, akkurátusan emészti fel a sok-sok hazugság és igaztalanság -, nekünk annál jobban fáj!
Módfelett aktuális, frusztráló és hidegrázós az, amiről Cristian Mungiu beszél!
Az egyik kedvenc európai filmünk tavalyról! 

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése