2017. február 6., hétfő

Széttörve - Split


Sokan JamesMcAvoy szenzációs alakításáról beszélnek, mások Shyamalan visszatérését ünneplik – mi egyelőre inkább tartózkodnánk az elhamarkodott kijelentésektől. Még akkor is, ha az indiai „csodagyerek” legfrissebb munkája bőven túlszárnyalja a 2005 után készült filmjeinek a színvonalát, s mindent egybevetve az új mű egy tettre kész, kreatív energiáit visszanyerő/visszaszerző, (cél)tudatos rendezőt mutat, aki ég a bizonyítási vágytól. 


Érzésünk szerint azonban Shyamalan picit túlreagálta a dolgot. Az a fránya becsvágy ugye! Ezúttal nincs egzakt „csavar”, inkább egyfajta „fordulat cunamit” kapunk, amely – bármily vehemens is – nem tudja az erejét koncentráltan kifejteni – s valljuk be, egy kissé zavaros is. 


Történetünk antihőse egy disszociatív személyiségzavarban szenvedő férfi (23 különböző személyiséggel), aki rögtön a film – egyébként bivalyerős – nyitányában valamiféle hibbant, általa grandiózusnak vélt cél elérésének érdekében elrabol 3 tinédzserlányt, hogy aztán...
Bűn lenne tovább mesélni – elspoilerezni - a sztorit, mely Shyamalan „klasszikus” szerkesztéséhez hűen lassan bontogatja szárnyait, mindent alárendelve az eksztatikusnak szánt záróakkordnak.
A záróakkord viszont egy leheletnyit diszharmonikus! S noha működőképes, és a kafkai metamorfózisnak hála kellően ördögi is, icipicit mégis vásárira sikeredett. Egy valamivel okosabb, árnyaltabb befejezésnek mi személy szerint jobban örültünk volna. 


Bruce Willis cameo-ja  a film utolsó jelenetében egészen klassz, mégsem tiszta, hogy Shyamalan csupán blöfföl, vagy valóban összeereszti majd egyik legmeghatározóbb filmjének (A sebezhetetlen) univerzumát a mostaniéval, s hogy lesz-e ebből valamiféle nagyobb vállalás a jövőre nézve, vagy csak szívat minket a pali és ígérget.
Bármi lehet, a Széttörve ugyanakkor ettől elvonatkoztatva is erősen kérdőjeles meló.
Adott ugyanis egy klasszikus thriller szituáció, s adott egy viszonylag sablonos alaptörténet, amelyet Shyamalan aztán baromi bravúrosan bont ki - belecsempészve a cselekménybe egy csomó izgalmas motívumot, szokatlan komponenst, távol tartva a sztoritól a sallangokat.
McAvoy valóban szenzációs, elképesztően nagyot játszik, s végig ott munkál a történetben az a zsigeri feszkó, amely Shyamalant az ezredforduló környékén annyira naggyá tette. Mégis van a filmnek egyfajta bazári jellege. A direktor megalomániája most is megcsillogtatja magát: sok az a 23 személyiség, túl nagy a vállalás, túl monumentális és teátrális a lezárás. 


Szóval egyelőre kissé ambivalens érzések kavarognak bennem a film kapcsán, hiszen egyrészt van egy valóban figyelemre méltó „come backünk”, van végre egy okés Shyamalan mozink (azért a The visitet se feledjük!), ugyanakkor a „nagy visszatéréshez” véleményem szerint ez még picit kevés! Többet várok, erőteljesebb, jobban irányzott, koncentráltabb gyomrost, letaglózóbb végjátékot! 


Az viszont tény, hogy sokan kedvelik a filmet. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Split a szerény 10 milliós büdzséjét már a nyitó hétvégén megnégyszerezte, s egy egészen friss, február 3-ai összegzés szerint csak az USA-ban közel 100 millió dollárt termelt, ami egészen elképesztő adat!
No és persze a rajongók már most szövögetik az elméleteiket, miszerint itt valami egészen gigantikus Shyamalan-i szuperhős univerzum van kibontakozóban. Tudod: Unbreakable – „törhetetlen”, Split – „megrepedt, meghasadt”. Hmm?
Lehet, hogy később ez még változik, de egyelőre: 

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése