2017. február 9., csütörtök

Éjszakai ragadozók - Nocturnal animals


Tessék! Ilyen őszintén és megalkuvásmentesen kell kiírni – kiírtani - magunkból a fájdalmat!
 Arról írj, amit ismersz” – így szól a fáma -, ennek megfelelően Tom Ford óriási vállalást tesz: múltját, s jelenét ütközteti új filmjében! Szembeállítja a redneck tradíciókat, a foghegyről odavetett, kipréselt, primitív predikatív szószerkezeteket, az érthetetlen déli akcentust, a zsúfolt prérit, a sivár Texas-t, a Los Angeles-i „kifinomult” művészvilággal, a sznobizmussal, a glamour-al, a modernitás rideg esztétikumával. 


Az igen jómódú Susan Morrow gazdag műkereskedő férjével éli fényűző mindennapjait. A pár galériáról galériára, bemutatóról bemutatóra jár, elképesztően értékes képeket, műalkotásokat ad-vesz, élénk társadalmi életet él.
Susan mégis magányos, és boldogtalan. A nő egy nap csomagot kap volt férjétől, az író Edward-tól. A férfi első regényét, a Nocturnal animals-t küldi el ex-feleségének, aki rögvest neki is lát az olvasásnak. A könyv – vagyis a kínnal, erőszakkal és tragédiával teli fiktív történet – életre kel, s óriási hatást gyakorol az asszonyra! Felsejlik a múlt, megelevenedik az első szerelem ártatlansága, amelyet aztán bemocskol az élet, helyesebben a szereplők (de legfőképp Susan) megalkuvásra – bűnre (?) - való hajlama.
Veszteség, fájdalom, bosszú...


Austin Wright 1993-ban megjelent Tony and Susan c. regénye remekül rímel a Texas-ban nevelkedett, majd karrierjét „a nagyvárosban” (New York) beteljesítő divattervező, Tom Ford életének alakulására. A furcsa fickó a divatvilág meghódítása után a filmezésbe is bele-bele kóstol újabban, s a Nocturnal animals már a második egész estét mozija a 2009-es – szintén kiváló - A single man után.
Az Éjszakai ragadozók már csak a sajátos rétegeltsége, a speckó tagoltsága okán is figyelemreméltó mozi. Az azonban egészen szenzációs, ahogy Ford a rétegeket finoman egymásra csúsztatja, illetve összeszövi!
A párhuzamosan futó két fő cselekményszál egymás különös inverzévé válik. A fiktív sztori – a regény - hathatós, szemléletes metaforákkal reagál a valóság történéseire, s rendkívül kegyetlen módon emeli köbre a realitás amúgy is fojtogató, kíméletlen drámaiságát.
A harmadik mellékszál – a múltbéli eseménysor - még összetettebbé teszi a sztorit! S ahogy az előbb említett két réteg, ez is belefonódik szép lassan a történet szövetébe. 


Meglepő módon az a probléma sem merül fel, ami általában ilyenkor szokott: a történetszálak nem gyengítik egymást, sőt! Még komplexebbé, még erősebbé teszik az élményt!
Susan férjét pl. mindkét valóságban Jake Gyllenhaal kelti életre. Ford ezzel teszi egyértelművé a nő személyes érintettségét: a regény által megelevenedő thriller Susan és Edward kapcsolati drámáját egyfajta durva, véres, tragikus krimiként interpretálja. Az egymáson ejtett lelki sebeket/hegeket a gyilkossággal azonosítja, az elválást pedig a halállal, vagyis a nemléttel teszi egyenértékűvé!


A zsánermix tökéletesen működik, a metaforák nem különben, a képek szenzációsak, a színészek lehengerlőek, a tempó zseniális!
Tom Ford nem enged a kísértésnek, mindvégig a realitás talaján tartja a történetét. Szíveket tör össze, de nem rendez jelenetet, nem hisztizik! Látványosan nem! 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése