Alig hogy debütált a zseniális Midnight special, Jeff Nichols már következő Loving
c. alkotásával járta a nagyvilág legnívósabb filmfesztiváljait. Szóban forgó –
legfrissebb - munkája egészen idáig 80 ilyen-olyan jelöléséből 19-et váltott
díjra, s Ruth Negga végtelenül intelligens,
visszafogott játékával megnyerte magának az Akadémia
ítészeit is, így idén ott lehet jelöltként („legjobb női főszereplő”) a 89-ik Oscar-gálán!
Azért tartottuk fontosnak megemlíteni
a Loving sikeres fesztivál
menetelését, mert a hibázni nem tudó, szemtelenül fiatal – de annál
tapasztaltabb és tehetségesebb – Jeff Nichols
5. szerzői filmje minden tekintetben a ’legnézőbarátabb’ az összes eddigi munkája
közül, s olyan fajsúlyos témát feszeget, amire muszáj volt végre felkapnia a fejét Hollywoodnak, s vele az Amerikai Filmakadémiának is!
Oscar-os téma ez, na, s ily módon egyfajta programfilmként is
értelmezhető, mégis mentes a hatásvadász elemektől, nem didaktikus, és egy kicsit
sem teátrális! Egy szóval: hálát rebeghetünk az égnek, hogy ezt a mozit Jeff Nichols vitte vászonra! Borzalmas belegondolni, hogy mivé válhatott volna ez
a film, ha egy extrovertált rendező kezei közé kerül!
A valós eseményeken alapuló
történet a fehér Richard Loving és
fekete szerelme Mildred kálváriáját
követi nyomon. A két fiatal Virginia-n kívül kel egybe, megkerülve az állam megrögzött, „színes ellenes”, begyepesedett
jogrendszerét; miután azonban visszatérnek szülőföldjükre, mindkettejüket börtönbüntetésre ítélik,
amiért eltérő bőrszínük ellenére összeházasodtak - kilátásba
helyezve a faji keveredést.
Nichols elképesztő intelligenciával/finomsággal kezeli ezt az amúgy rendkívül törékeny,
sebezhető történetet! Tudja jól, hogy semmi értelme a
rasszizmusra, a faji diszkriminációra kihegyezni a sztorit, s elcsépelt lózungokat
pufogtatni. Semmi szükség a szirupos szentenciákra! Oké Amerikában a mai
napig probléma a faji megkülönböztetés, bizonyos államokban, főként délen, még
mindig burjánzanak a rasszista nézetek, ugyanakkor 8 évig mégis csak egy fekete
fickó kormányozta az országot az Isten szerelmére! 2016-ra pedig már
mindent kifacsartak ebből a témából, amit csak lehetett.
Meglepően visszafogott, csendes
film a Loving. Semmi harsány
megnyilvánulás. A családfő Richard csupán
teszi a dolgát, a körülményekhez mérten a lehető legbiztosabb,
legnyugodalmasabb hátteret próbálja biztosítani a felesége és gyermekei
számára. Régi vágású, halk szavú, dolgos redneck ő, aki nem vágyik sokra. Boldog, kiegyensúlyozott családi
életet szeretne és slussz.
Igaz, hogy végül Ruth Negga kapta az Oscar-jelölést, Joel Edgertonnak
ugyanúgy kijárt volna a nomináció! Elképesztően hiteles és autentikus a folyton
vízmértékkel grasszáló, kockás inges munkásember szerepében. Richard Loving nem különösebben eszes
ember, a szíve viszont kurvára a helyén van, Edgerton pedig - szófukarság ide vagy oda - képes az összes
árnyalatát megvillantani ennek a látszólag egyszerű, érzelmileg mégis nagyon komplex
figurának.
Ők ketten Ruth Neggával brillíroznak Jeff
Nichols pazarul megkomponált, tök egyenes ívű alkotásában, amely a rendező
korábbi munkáit figyelembe véve legfőképp nagy kedvencünkkel, az utóbbi évek
egyik legjobb coming-of-age mozijával,
a Mud-al állítható párhuzamba. Nichols ott is egy klasszikusan déli
történetet mesélt el mindenféle sallang és mellébeszélés nélkül, s ott is a
karakter drámákra helyezte a hangsúlyt.
S hiába dobálóznak az ügyvédek
mindenféle polgárjogi maszlaggal és a Legfelsőbb Bírósággal, a fókusz ezúttal is a
kisember drámáján, a kisember megpróbáltatásain van. A hétköznapi drámákban
pedig nincs szükség hangos érzelmi megnyilvánulásokra, épp elég, ha a kamera
elidőz a szereplők rezzenéstelen, mégis kifejezéssel teli arcán. Épp elegendő,
ha a rendező jól használja (ki) a történet hallgatagságát, a szüneteket, a cselekmény
csendjét.
Ezek az emberek nem kitárulkozóak - kifejezetten introvertáltak. Loving nem kedveli a kamerákat, a rivaldafényt, nem kíván polgárjogi harcos lenni. Amikor megkérdezik tőle, hogy mit üzen azoknak ott fent, a Legfelsőbb Bíróságon, csak annyit mond, „Azt, hogy szeretem a feleségem!”.
Ezek az emberek nem kitárulkozóak - kifejezetten introvertáltak. Loving nem kedveli a kamerákat, a rivaldafényt, nem kíván polgárjogi harcos lenni. Amikor megkérdezik tőle, hogy mit üzen azoknak ott fent, a Legfelsőbb Bíróságon, csak annyit mond, „Azt, hogy szeretem a feleségem!”.
Jeff Nichols a lehető legszebben vitte filmre Lovingék szívszorító történetét!
És igen, ez a pali egész
egyszerűen képtelen hibázni! Nem feltétlen a Loving a legerősebb mozija, de hogy a
legérzékenyebb az egyszer biztos!
Ruth Negga-nak Oscart, Joel Edgertonnak pedig mindnyájunk
mélységes elismerését! Most!
85%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése