2017. február 25., szombat

Jackie


Jacqueline Bouvier Kennedy a száguldó elnöki autóban ül férje szétlőtt fejével az ölében - a holttestet szorongatva -, majd rózsaszín, véráztatta Chanel kosztümjében végig vonul a Fehér Ház folyosóin, s a zuhany alatt állva a lefolyóba mossa az alvadt vért a hajáról... Ezt a megrendítő jelenetsort bizonyára sosem feledjük! 


Elképesztő, hogy a chilei rendező, Pablo Larrain milyen fókuszáltan koncentrál a film bő másfél órájában Jackie-re. A kamera egy pillanatra sem ereszti Natalie Portmant!
Az alkotás csupán 2 hetet ölel fel a híres first lady életéből: a kiindulópont a gyilkosság, a finis pedig a Fehér Házból való kiköltözés. 


A Billy Crudup karaktere által vezényelt Life magazinos interjú ad keretet a történetnek, amely egy héttel a merénylet után – természetesen – még mindig az összetört, depressziós Jackie-t mutatja. Nincs karakterfejlődés, ahhoz túl szűkös az időkeret. Natalie fájdalom ittas tekintetéből azonban sok mindent kiolvasni; mindenekelőtt a karakter komplexitását, de legfőképpen azt, hogy bármennyire is megviselték a történtek, nem engedi/nem fogja engedni, hogy maga alá gyűrje a kínkeservvel teli élet! John Fitzgerald Kennedy ugyanis tovább él, az eszméi elpusztíthatatlanok! Ez Jackie nagy elégtétele!
Natalie Portmanből egyébként is sugárzik valamiféle megfoghatatlan, zavarba ejtő fenségesség. Nem véletlen az Oscar-jelölés - és nem lesz véletlen maga a díj sem! 


Érdekes a történetszerkesztésben az idővonalon legtávolabb elhelyezkedő idősík, amely a gondtalan, boldog Jackie-t mutatja, aki egy tv show keretein belül vezeti körbe – még tétován és bizonytalanul – új otthonában, a Fehér Házban a nézőket.
Furcsán, lereagálhatatlanul hatnak a kis csetlő-botló jelenetek, de hiába cuki a kissé bénácska, gyakorló- first lady - amint küzd a lámpalázzal és a rivaldafénnyel -, ezek a pár perces szcénák egy cseppet sem tompítják a drámai élt. S Jackie nimbuszát sem!


Rendkívül távolságtartó a film. Bármennyire tűpontos és precíz a Pablo Larrain által rajzolt portré, Jackie nem tudott igazán közel férkőzni a szívemhez.
A rendező ügyesen szövi össze a személyes válságot a nemzeti krízissel, s az is nagyon szimpatikus húzás a részéről, hogy nem próbál meg Jackie-ből mitikus hősnőt faragni: épp annyira ábrázolja esendő, hiú, makacs emberként, mint erős, autonóm, karakán nőként! 


Nem tipikus életrajzi mozi, s ilyen értelemben nem is tipikus Oscar-os film a Jackie. Viszont Natalie Portman elsöprő alakítása mellett nem mehet el szó – arany szobrocska – nélkül az Akadémia! Óriási hiba lenne, ha a nagy rivális, Emma Stone kapná a díjat!
Szóval: „Hajrá Jackie! Szurkolunk! Csak azt sajnáljuk, hogy ennyire barátságtalan voltál! Persze ha az ember gyászol, semmi kedve szépelegni! Tiszta sor!” 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése