A Zsivány egyes, illetőleg a 2014-es legfrissebb Godzilla film direktorának rendezői debütje a Monsters; ez a különös atmoszférájú, alacsony büdzséjű
posztapokaliptikus vízió, mely kétségkívül emlékezetes mozi - már ami a
hangulatát illeti -, a vállalásait végül mégsem tudja maradéktalanul teljesíteni – mintha egy hosszú,
komplex regény/regényfolyam kicsit átgondolatlan, koncepciótlan kivonata lenne.
Már ekkor – 2010 az évszám! -
látszott, hogy Garreth Edwards baromi
ambiciózus filmes, és hogy több szállal kötődik a ’80-as évek klasszikus sci-fi-jeihez, George Lucas és Steven Spielberg
világához. Ahhoz a korszakhoz, amikor még nem volt CGI, s sokkal inkább a hangulati elemeken, a karakterrajzokon és a
kontextus ábrázoláson volt a hangsúly, mint a látványon.
Vélhetően
mindenki egy vérgőzős szörnyfilmre asszociál a címet olvasva, a Monsters azonban meglepően visszafogott és lírai - csendes, minimál
mozi.
A végzetébe sztoikusan beletörődött emberiséget polipszerű földönkívüli lények abuzálják immáron évek óta. Közeleg a vég (?)
A végzetébe sztoikusan beletörődött emberiséget polipszerű földönkívüli lények abuzálják immáron évek óta. Közeleg a vég (?)
A rendező nem hangos
összecsapások, akciódús szcénák és horrorisztikus jelenetek árán teremti meg a
fagyos légkört!
A Földet megszálló idegen
entitások is csak a - váratlanul a sztoriba ékelt - fináléban lépnek porondra úgy
isten igazából. S noha katasztrófafilmes a körítés, a két főszereplő (a
kataszrófa-fotós Andrew és a
családjához az USA-ba igyekvő Sam) találkozásán,
utazásán, és kibontakozóban lévő kapcsolatán van a fókusz.
Edwards ügyesen játszadozik el a road-movie
zsáner adta lehetőségekkel, miközben kellően vészjósló atmoszférát is teremt. S bár a szereplők
karizmatikusak, az azóta már a 12
év rabszolgaságban és az Argó-akcióban
is remeklő Scoot McNairy karakteres
főszereplő, nincs az egyébként erős hangulaton és a színészi játékon kívül komolyabb fogódzó a néző
számára.
A két központi figura kacérkodása
egymással életszerű, az embertelen körülmények között is emberiek és
természetesek a diskurzusok, mégis vajmi keveset tudunk meg a szereplőkről – Andrew családi drámája, s Sam vőlegényével való konfliktusa pl.
csak érintőlegesen van megemlítve.
Pedig jó felé kapizsgált Mr. Edwards, valahol ott lett volna a megfejtés!
A dokufilmes képi világ okés (illeszkedik a cselekményhez), a
karakterek nem tipikus hollywoodi tucat
arcok, s Edwards a suspense-el sem bánik rosszul. Jó csomó
politikai áthallás – menekültkérdés, bevándorlás stb. – is terítékre kerül a Monsters-ben, de csak úgy elnagyoltan,
sebtében odavetve.
A befejezés kérdőjeles/kérdéses,
teljesen más irányba viszi a sztorit végül, mint az vártuk.
Mintha Edwards végig direkt széllel szemben pisálna, és vállaltan szembe menne az amerikai mintákkal – ami abszolút dicséretes, csak hogy nincs a művészi rebellió mögött tényleges, kiérlelt, átgondolt koncepció.
Mintha Edwards végig direkt széllel szemben pisálna, és vállaltan szembe menne az amerikai mintákkal – ami abszolút dicséretes, csak hogy nincs a művészi rebellió mögött tényleges, kiérlelt, átgondolt koncepció.
Nem tudjuk nagyon szeretni, a „másságát” és a törekvéseit
viszont értékeljük!
65%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése