2017. február 22., szerda

The edge of seventeen


Nagy kár, hogy ilyen remek közönségfilmek, mint a The edge of seventeen rendszeresen elkerülik a hazai forgalmazók figyelmét. Pedig Kelly Fermon Craig mozija – ha nem is robbantott kasszát – a ráfordított 9 milliós költségvetést már rég visszatermelte az USA-ban. Szerették odaát, mind a kritikusok, mind a nézők! Ráadásul Hailee Steinfeld számára hozott idén egy Golden Globe-jelölést is! Azért az már csak valami!


Az első szerzői filmjét jegyző Kelly Fermon Craig olyasféle csupaszív, játékos coming-of-age mozit hozott tető alá, mint amilyen nagy kedvencünk, a 2013-as Az első igazi nyár volt anno. Craignél talán több a séma, a hagyományosabb műfaji elem, viszont műve ugyanúgy csordultig van emócióval, szívvel és lélekkel, mint a Nat Faxon-Jim Rash duó filmje! 


Egy szó, mint száz, tisztelt, drága nagyérdemű, íme az elmúlt egy néhány esztendő legszórakoztatóbb tini filmje! A szintén mostanában forgott A tini lány naplója őrjítően zseniális és mesteri - nagyon-nagyon szeretjük! De Marielle Heller mélabús, drámai alkotása egészen más élményt nyújt, teljesen más irányból közelíti meg a tinédzser hisztit, mint Kelly Fermon Craig felszabadult mozija.
Csak úgy, mint Hellernél, itt is van egy rendkívül szuggesztív központi szereplő, akivel baromi könnyű azonosulni, akit rögtön megszeretünk, s akit – nem mellesleg - esetünkben a csodás Hailee Steinfeld kelt életre! Steinfeld újfent bizonyítja, hogy korosztályának egyik legátütőbb művésze, s nem véletlen jelölték 2010-ben Oscarra A félszeműben nyújtott lehengerlő alakításáért! Halkan jegyeznénk meg: mindösszesen 15 éves volt akkor a kishölgy!!! 


A csajszi lazán elviszi a hátán a filmet, miközben édesanyja szerepében Kyra Sedgwick szintén brillírozik – a művésznő ’90-es évekbeli, energikus önmagát idézi! De Woody Harrelson is nagyon üde, nála közvetlenebb, frankóbb oszifőt keresve sem találhattak volna az alkotók! A casting remek!


Minden a helyén van ebben a filmben! A poénok ülnek – számos alkalommal kacagtunk fel hangosan, s napokig idézgettük, emlegettük a jól eltalált egysorosokat -, a párbeszédek feszesek és pergők, s a sztori csak nagyon ritkán zökken ki a ritmusából. (E téren mutatkozik meg talán legszembetűnőbben a direktorasszony tapasztalatlansága!)


Kelly Fermon Craig filmje hiteles és autentikus tinédzserkor-lenyomat! Nadine eszméletlenül öntudatos és határozott, miközben a saját kis különbejáratú démonaival küzd/kínlódik konstans. Szemrevaló lány, mégsem képes elfogadni külsejét, hadban áll a világgal, s koravén természetéből fakadóan nehezen talál barátot; olyan valakit, aki megértené felnőttes gondolatait. Ezért aztán, mikor egyetlen szívbéli barátnője összeszűri a levet Dariennel (ő Nadine hőn utált bátyja), hősnőnk kétségbe esik, árulásként fogja fel Krista tettét, s választás elé állítja a lányt: vagy ő, vagy a bátyó! Barátság, vagy szerelem?
Ami egy tini számára tragédia, s a világ végét jelenti, az a felnőtt dimenziókban rapid módon megoldandó, piszlicsáré probléma. (A "tétel" természetesen vice versa érvényes!)
Craig mégsem bagatellizálja el a dolgot! Bekúszik a háttérből egy borzasztó - nem is túl régi - családi tragédia, amely egészen más megvilágításba helyezi a történéseket. (Az élet ilyen, minden baromira összetett!)


Steinfeld és Harrelson párosa kitűnő, Kelly Fermon Craig szkriptje pedig meglepően szövevényes és szerteágazó, sok mindenről beszél egyszerre, miközben a fókuszt mindvégig a rendkívül karizmatikus főszereplőjén tartja! Nadine egyébként is az egyik legjobban megírt – és legparádésabban eljátszott – tini karakter, akihez coming-of-age moziban szerencsénk volt ez idáig! 


A kamaszlét összes frusztrációja, öröme/önfeledtsége és letargiája benne van a The edge of seventeenben!
Esszenciális, végtelenül szellemes, okos és intelligens korrajz!
Kérem szépen, ilyen pokoli – és mennyei - egy tini lány élete!
Csakis első kézből! 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése