2017. február 2., csütörtök

Café society


Café society, vagyis „a társadalom elitje”.
Woody új filmjében a 30-as évek Amerikájába, azon belül is a felső tízezer smúzolással, alakoskodással, intrikával, őszintétlenséggel - és persze végzetes szerelemmel - teli világába kalauzol. 


A mester rendkívül otthonosan mozog a pazar, fényűző miliőben! S bár most nincs bűntény, csupán szívek törnek össze, még így, picit öregesen és menthetetlenül romantikusan is kedveljük a kedvenc New York-i zsidónkat! Aki most sem hagyja ki a ziccert: ismét viccet csinál elődei vallási hagyományaiból. A film egyetlen gonosztevő zsidó gengsztere ugyanis pont a kivégzése előtt a Sing-Singben tér át a katolikus hitre – mert, hogy a zsidók eredendően nem hisznek a túlvilágban, ő maga pedig, villamos szék ide vagy oda, szeretné jó helyen tudni a lelkét.
No de ne szaladjunk ennyire előre! 


Woody Allen-mozi talán még sosem volt ennyire „fancy”! Nyilván erről a kontextus – illetve a történet is - tehet, de fontos megjegyezni, hogy Woody most először forgatott digitális technikával, s a kiváló Vittorio Storaro (Apokalipszis most; Az utolsó tangó Párizsban) pompázatos képi világgal referál Hollywood hőskoráról, s a ’30-as évek buja, jazz muzsikától hangos, gengszterek uralta New York-járól. 


Ami a tárgykört illeti, nincs újítás a rendező részéről, a központi téma ezúttal is a szerelem. A Café society viszont igen erősen hat – még a közhelyesnek tűnő cselekmény dacára is – a néző emócióira! Woody az első, mindent elsöprő szerelemről regél, magához képest picit tán túl szentimentálisan.
A banalitást azonban szinte teljes egészében ignorálja, s meglepően nyersen és őszintén – mégis a rá jellemző eleganciával és finom iróniával – mutat rá az ember mérhetetlen gyámoltalanságára!
A gyávaságra, amellyel megkötjük a magunk kis szánni való, szerencsétlen kompromisszumainkat az életben. Jelen esetben a szerelemben; ami ugye – az élet vonatkozásában - kellően determinatív.  


Zseniális a szereposztás! Kristen Stewart elbűvölő és – meglepő, de – csodaszép! Jesse Eisenberg metamorfózisa az alig 90 perc alatt pedig bámulatos! Egyre jobb és jobb színész válik ebből a srácból! Steve Carell már sokadszorra bizonyítja, hogy nem csak bolondozni képes, hanem a pökhendi, arrogáns karakterek is iszonyúan jól állnak neki! Ami viszont igazán megsüvegelendő - és hát itt villan meg Woody elképesztő rendezői/írói zsenije -, hogy még az olyan marginális figurák, mint Blake Lively Veronica-ja is kellően markánsak és karakteresek tudnak lenni! Hiába, az öreg zsidó mesteri a színészvezetésben (is)!


Mégis Kristen Stewart az, akitől szinte bepárásodik a kamera; annyira letaglózó és ámulatba ejtő a kisugárzása/a játéka. A direktor szerint óriási ziccer maradt ki azzal, hogy eddig egyetlen egy rendező sem helyezte bele a tini bálványként elkönyvelt fiatal színművésznőt egy ilyen jellegű, finom, légies „végzet asszonya” szerepbe. És hát Woody-nak már megint igaza van, hisz tulajdonképpen Kristen az, illetve az általa dirigált klasszikus szerelmi háromszög, ami miatt igazán működőképes és magával ragadó a film. Amelyben ugyan visszhangoznak Allen korábbi klasszikusai, mégis öröm nézni és beleveszni a hangulatába!


A Café society nagyon letisztult, jellemzően Woody-s, mégis: tőle szokatlanul szenvedélyes mozi. Amely a gengszterkedős - zsidós mellékszálnak hála képes mosolyt is csalni az ember arcára.
Szépen, elegánsan, ízlésesen megkoreografált munka! Olyan, akár egy míves F. Scott Fitzgerald regény!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése