2018. február 3., szombat

Mudbound


…mintha Faulkner, Míg fekszem kiterítve c. műve elevenedne meg Dee Rees mozgóképes családregényében.
A különböző nézőpontok Faulkner nagyhatású alkotásában is kiemelt szerepet játszanak; no persze rendezettebben, tagoltabban, és átgondoltabban, de végső soron Rees is valami hasonló stratégiai húzással igyekszik kitágítani történetének perspektíváját. 


A Nobel-díjas író úgy ismerte a Mississippi deltájának minden egyes szegletét, mint a tenyerét. S ha nem is olyan mesterien, de most ez az autentikus ábrázolás/korrajz/hangulat köszön vissza a fekete rendezőnő, Dee Rees Mudbound c. filmjében is. (Melynek egyes jeleneteit egyébiránt kis hazánkban forgatták!) 


A Greenville-be érkező McCallen família, és a földjüket bérlő tisztességes, fekete földműves család, Jacksonék története nagyívű, eposzi méretű mozi. Színvonalában kicsit talán egyenetlen, de rendkívül erős tabló az 1940-es évek Amerikájáról. A fülledt délről. A háború gyötrelmeiről. De legfőképp a Mississippi vidékét (el)uraló rasszizmusról, s a feketék faji megkülönböztetéséről.


A két család egy-egy sarja szinte egyszerre érkezik haza a háborúból, Európából.
A hazatéréssel járó öröm azonban egyikőjük számára sem tart igazán sokáig. McCallenék jóképű, szoknyavadász Jamie-je képtelen feldolgozni a háború borzalmait, s jobbára az ivásba menekül. A fiatal Ronsel pedig azzal kénytelen szembesülni, hogy az európai haladó gondolkodással ellentétben a csökött déli mentalitás továbbra sem változott. Még mindig a hátsó ajtón kell távoznia a helyi grocery-ből, s előre hajbókolni a fehér földesuraknak. Jamie és Ronsel azonban barátságot kötnek, s abban a pillanatban sejteni lehet (bár már a nyitó képsorok is ezt erősítik, keretes szerkezetbe foglalva a filmet), hogy itt valami kellően tragikus esemény fogja zárni a történetet. 


Ott munkál bennünk a kisördög: elképzelhető, hogy a 4 Oscar-jelölés egyfajta kompenzáció a színes bőrű művészek irányába az Akadémia részéről (?)
Az azonban nem képezheti vita tárgyát, hogy színész fronton bivaly erős a Mudbound! Mary J. Blige Oscar - nominációja teljesen jogos, de Garrett Hedlund (és mély baritonja) is iszonyúan emlékezetes. Csak úgy, mint Carrey Mulligan, Jason Mitchell és Jonathan Banks (a rasszista Pappy szerepében).


Icipicit didaktikus, és hatásvadász, de erőtől duzzadó alkotás a Mudbound! A fókuszt olykor elveszti, azaz: Dee Rees esetenként beáldozza a „hatást” a történetmesélés oltárán. A dinamika azonban remek, a sztori megindító, az operatőri munka csodálatos (Rachel Morrisonnak simán járna az Oscar!), a színészek pedig lenyűgözőek!


Összességében szerettük! 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése