2015. február 2., hétfő

The rover - Országúti bosszú


Nagyon szívesen ellátogatnék Sydney-be, mert – állítólagosan – a világ egyik legtisztább, legrendezettebb és legszebb metropolisza. Viszont valami minden bizonnyal bűzlik Ausztráliában, hiszen az utóbbi időben elég sok pesszimista mozit készítettek az abo-k, a „nagy ausztrál valóság” tehát mégsem olyan, amilyennek gondolom (?)…
Elég, ha csak az Országúti bosszú rendezőjének, David Michod-nak az előző filmjét, az Animal Kingdom-ot említjük, vagy John Hillcoat-tól Az ajánlat-ot, de az újabbak közül ott van Nick Cave 20,000 nap a Földön c., szintén nem éppen lélekemelő alkotása. Az ausztrálok ennyire dekadens arcok lennének? Kutya egy világ lehet odaát...


A The rover is ezt a borúlátó hangulatot viszi tovább, azzal a különbséggel, hogy talán ez az a film, ami mind közül a legapatikusabb. David Michod antiutópiája akár a vadnyugaton is játszódhatna, annyira szikár és morózus. Mindezt a zajokra épülő, hipnotikus erejű score csak még inkább erősíti, miközben az sem igen oldja a feszkót, hogy az összes szereplő maga a megtestesült „búvalbaszottság”.
A posztapokaliptikus filmek elemeiből, a film noir-okra jellemző panelekből és a kegyetlen, mocskos westernek komponenseiből építkező Országúti bosszú nem egy egyszerű, könnyen emészthető mű. Egyrészt, nincsenek benne olyan karakterek, akik kiválthatják a szimpátiánkat. Guy Pearce borzasztóan arrogáns és távolságtartó, a nagyszerűen teljesítő Robert Pattinson pedig annyira együgyű, hogy nehéz vele együtt érezni. Ez egy antihősökkel „hadba induló” mozi, amely szarik a trendekre és nem célja, hogy megkedveltesse magát. Michod nem törekszik arra sem, hogy feltétlen szórakoztasson, vagy, hogy közel hozza a nézőhöz azt a hideg-rideg valóságot, amelyben a történet játszódik. 


Ellenben a The rover hangulata kellően ránk telepszik, s ez a Cormac McCarthy-s közeg és atmoszféra eléggé erős ahhoz, hogy ne eresszen minket arra a közel 100 percre, amíg a film tart.
Az már más kérdés, hogy kiben hogyan csapódik le az Országúti bosszú és milyen konklúziót von le a végén. Mert hogy kétségkívül egy unikális, de ’megosztó’ moziról van szó, amelynek lezárásával sokan elégedettek lesznek, és épp ezért egy zseniális remekműként könyvelik majd el a filmet, viszont lesznek olyanok is szép számmal, akik nyilván nem fognak tudni mit kezdeni ezzel az egésszel, és értetlenül vakarják majd a fejüket. Az is jogos…


Nekünk nem lett a kedvencünk, de a film számos érdeme mellett mégsem lehet elmenni szó nélkül.
Erős mozi, erős hangulattal. Vitát generáló lezárással… Mindenki döntse el maga, hogy megérte-e a kínkeserv és az erőltetett menet… Mi azért egy picit értjük Guy Pearce motivációit… Veled mi a helyzet? 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése