2015. február 17., kedd

Ondskan - Könyörtelenek


Ondskan, azaz „Gonosz”. Így talán még érzékletesebb a cím…
A Könyörtelenek c. 2003-as svéd filmdráma Jan Guillou (a mai napig Stockholmban élő és alkotó író - újságíró) alapvetése, az önéletrajzi ihletettségű Ondskan nyomán készült. A könyv Svédországban kötelező olvasmány, szóval egy klasszikus mű filmadaptációjáról van szó. Guillou művét megjelenése idején, 1981-ben keményen támadták, főként erőszakos, agresszív tartalma miatt. Az író személyes élményeit örökítette meg a regényben, amelynek igazságtartalmát aztán még családtagjai is megkérdőjelezték, noha Guillou mindvégig kitartott álláspontja mellett. 


A Könyörtelenek főszereplője egy deviáns, 16 éves fiú, Erik, aki édesanyjával és szadista nevelőapjával éli a stockholmi középosztálybéli családok „átlagos” életét.
Erik balhés srác, az iskolában rendszerint verekedésbe keveredik, otthon pedig ő maga kénytelen elszenvedni a ’pótfater’ kegyetlenkedéseit. A fiút a sorozatos balhéi miatt kicsapják a helyi középiskolából, így egy bentlakásos, szigorú intézetben folytatja tanulmányait, ahol reményei szerint tiszta lappal új fejezetet nyithat. Erik azonban hiába ígéri meg Anyjának, hogy megpróbál jó útra térni, az új közeg idegenként fogadja, s ebből ismét csak nézeteltérései és nehézségei adódnak…


Mikael Hafström utolsó igazán jó filmje a Könyörtelenek, amit még otthon, Stockholmban forgatott, svéd színészekkel, svéd alapanyagból. A rendező aztán ’átigazolt’ a tengerentúlra, de azt a különös ’ízt’ már nem sikerült átmentenie az USA-ba, amitől az ’otthoni’ munkái olyannyira működtek.
A Könyörteleneket méltán jelölték 2004-ben a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjra. Ez egy komoly indulatokat és érzelmeket kiváltó mozi. Nem tökéletes, de’bivaly erős’ alkotás!
Természetesen Hollywood megérezte Hafström Amerika-kompatibilitását, hiszen a direktor végül nagy kegyesen feloldozást ad főhősének, Erik a történet végén a mennybe megy. Nem csoda tehát, hogy az Akadémia elismerően csettintett a svéd rendező drámája láttán. Nagy kár, hogy a direktort azóta már csak amolyan megbízható hollywoodi iparosként tartják számon a szakmában, s igazán nem sikerült neki az „áttörés”. 


A film nagy erénye, hogy mellőzi a demagógiát és a szentimentalizmust.
A történet annyira körültekintően építkezik, és olyan jól adagolja - szinte már-már túl is pörgeti - a feszültséget, hogy Erik 'elégtétele' közben összeszorított foggal szurkolunk a srácnak, és egy valóban katartikus „Üsd, vágd, nem apád!” - jelenetnek lehetünk a szemtanúi. …de Isten ments, hogy spoilerezzünk!
Erik Ponti-ként az egykori modell, Andreas Wilson kiválóan teljesít: hideg-rideg, ugyanakkor kellően szenzitív is. Ezt a szerepet bizony rászabták!
Remek történet, maradandó, feledhetetlen filmélmény a Könyörtelenek.
Látni kell! 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése