2015. február 19., csütörtök

Force Majeure - Lavina


A 2014-es évben az amerikai Holtodiglan mellett a skandináv koprodukcióban készült Lavina volt az a film, ami keményen „bemutatott” a házasság intézményének.
A Holtodiglan véres és izgalmas, a Lavina viszont inkább drámai elemeket használ, de ez nem jelenti azt, hogy ez a realista léleksanyargatás ne hordozna magában feszültséget.
Ruben Östlund rendező belassult jelenetei annyira nyugtalanítóak, mint a legádázabb thriller. Pedig itt „csak” a kőkemény valóságot kapjuk a pofánkba…


A francia Alpokban járunk, egy hiper-szuper síparadicsom a helyszín. Apa, anya és a két gyerek jól megérdemelt pihenésüket töltik: síznek, a hotel szobában sziesztáznak, két lesiklás között pedig a sí centrum éttermében isznak, esznek. Majd az egyik nap a pálya melletti teraszon elköltött ebéd közben megindul feléjük a lavina, melyről Apuci először azt gondolja, hogy csupán irányított ’akcióról’ van szó, s a sípálya gondnokai szabadulnak meg imígyen a ’hófeleslegtől’, de amikor a görgeteg egyre félelmetesebben közelít a terasz felé Apa kétségbe esik, fogja az I-phone-ját és kereket old – ott felejtve a két gyereket és a feleséget. Ennek a lavinának viszont – képzavarral élve – nagyobb volt a füstje, mint a lángja, s a teraszt csupán egy kis porhó borítja be a több méteres hótömb helyett. Apu "bátortalan" reakciója miatt azonban Anyuban elindul valami – egy újabb „lavina” -, ami alapjaiban kérdőjelezi meg a házaspár együvé tartozását és kapcsolatát. 


Östlund filmje nagyon jól adagolja a feszültséget, nagyon szűkszavú, párbeszédeknek igen ritkán lehetünk fül – és szemtanúi… beszélnek a képek, a színészek gesztusai, arckifejezései és rezdülései, és a havas táj.


A szkript nem teszi le egyik főszereplő mellett sem a voksát. Hol a feleség, hol pedig a férj küzdelmét látjuk - nincs igazság a Földön (?)…
Vagy mégis? Hiszen a fazon ott hagyta a kölköt és az asszonyt, „a tények magukért beszélnek, ide orvosi papír nem kell!”. Vagyis minden más már csak felesleges magyarázkodás, és mellébeszélés, ostoba bla-bla. Egyszerű ez, mint az egyszer egy: vagy szeretünk, vagy nem…


A Lavina azért is értékes, és érdekes film, mert nem ad egzakt válaszokat. Östlund megmutat egy felettébb kiélezett krízis helyzetet, egy vérbeli drámai szitut, de nem fejti meg a problémát, és nem rágja a szánkba a konklúziót. Ez nem a Mónika-show, itt nincsenek Coelho-i bölcsességek! Mert ez az élet, minden keserűségével, hazugságával és önáltatásával együtt.
Kemény. Ez a lavina tutira maga alá temet! 

85% 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése