2015. február 20., péntek

2014 TOP 20



Úgy gondoltuk, hogy ha már jön az Oscar-hétvége, összegyűjtjük egy csokorba a kedvenc tavalyi filmjeinket. A lista szigorúan szubjektív, igyekeztünk a hazai hivatalos bemutatók dátumait alapul venni.
Figyelem! Ha valami lemaradt az csak és kizárólag a véletlen műve!
Jó csemegézést! 
...ja és ebből tutira rendszer lesz - mi szóltunk! :)

20. LOCKE


Tom Hardy egyszemélyes autós-drámája, amely végül - ejnye-bejnye - csak nem került hazai forgalmazásba. Pedig egy remek low-budget kamaradrámáról van szó, melyet mindössze 6 nap alatt forgattak, és a tavalyi év egyik meghatározó filmes szenzációja volt, s számos díjjal gazdagodott az elmúlt esztendőben - teljesen megérdemelten!

19. A NŐ


A legköltőibb modern romantikus film, amit valaha készítettek. Nem elég, hogy Joaquin Phoenix beleszeret a saját op-rendszerébe, de még önfeledten szexel is vele! Na ezt add össze! Egyfajta utópisztikus mozi ez, de tulajdonképpen a mai kor nettársadalmát és felszínes, hazug érzelmi megnyilatkozásait bírálja finoman, miközben annyira romantikus, amennyire egy jó ízlésű romantikus filmnek lennie kell. 

18. THE GUEST


Jó kis szórakoztató, ’trash’ film, amely újfent azon alkotások számát gyarapítja, amelyeket hivatalosan nem mutattak be kishazánkban. A vállaltan B-filmes eszköztár szinte mindenből merít egy picit: van itt egy kis komédia (ironikus formában), egy kis akció (főként a második félidőben) és egy jó nagy adag thriller-adalék. Mindezt jó arányérzékkel és stílusosan mixelte össze Adam Wingard, aki a fiatal generáció egyik legfigyelemreméltóbb filmese. Ja, és ott van még az über cool Dan Stevens. Bűnös szórakozás!

17. LAVINA


Ennél „kényelmetlenebb” és nyugtalanítóbb drámát nem igen láttunk tavaly. A Holtodiglanhoz hasonló házasságelemző, lélekvájkáló film - kevésbé közönségbarát köntösbe bújtatva. Bár nem hibátlan mozi, a nyomasztó hangulat biztosan ránk telepszik majd, s ennél hathatósabban talán csak maga Bergman járhatta volna körbe ezt a „szeret – nem szeret” - témát. 

16. A HARAG TÜZE


Sokakat ’megosztott’, de mi nagyon szerettük. Egyszerű, de nagyszerű bosszú sztori, a vadnyugat szellemében, modern kontextusban. A film ugyan 2013-as, de nálunk tavaly májusban mutatták be, s – sajnálatos módon - csupán a DVD forgalmazók láttak benne fantáziát. A frankó színészgárda nagyszerűen muzsikál Scott Cooper irányítása alatt. Kemény, férfias mozi! Bírtuk!

15. CSILLAGAINKBAN A HIBA


…mert ez volt az a mozi, amelyet tuti nem tudott végigülni senki anélkül, hogy egy százas zsepit ne használt volna el. A Csillagainkban a hiba egy icipicit hatásvadász, de egy pillanatig sem tudtunk rá haragudni, mert ennyire szép és szívbemarkoló romantikus drámához már rég volt szerencsénk. És ráadás gyanánt ott van a csodálatos Shailene Woodley! A tavalyi év ’legkíméletlenebb könnyfakasztása’

14. AZ ÜLDÖZÖTT


Philip Seymour Hoffman hattyúdala, mely méltó módon zárja a nagyszerű színész életművét. Kiváló kémfilm, feszült, csavaros, agyas. Anton Corbijn zseniális miliőt és atmoszférát teremt és mesterien vezényli le az „előadást”. A záró képsorokat és Hoffman gondterhelt arckifejezését sosem fogjuk feledni…

13. JOHN WICK


…oké, ott van még a Raid2, de Keanu Reeves akkor is sokkal cool-abb, ráadásul a véres, agyon izzadt öltöny kurva jól áll neki! Az év akciófilmje: tökös, bevállalós, vicces, laza-fasza! Kell ennél több?

12. AUGUSZTUS OKLAHOMÁBAN


Egyrészt: Julia Roberts életében először kirobbanó erővel játszik. Másrészt: ilyen impozáns castinggal azt hiszem egyetlen egy mozi sem büszkélkedhetett tavaly. Harmadrészt: ez egy kiváló sztori! Negyedrészt: ilyen frankó színészfilm nem került 2014-ben a mozikba. Ötödrészt: a dráma fordulatos és egy cseppet sem kiszámítható. Végezetül pedig: Julianne Nicholson

11. A SÉF


Egy újabb szerethető feel good movie a listán, ami bár nincs olyan veretes és míves, mint Az első igazi nyár, de hangulatában legalább olyan erős. Jon Favreau gasztro-vígjátéka laza, eredeti és picit sem trendhajhász. A színész-rendező-író Favreau szerzői filmje szerencsére a gejl jeleneteket teljes mértékben nélkülözi, jó karakterekkel és mindennek tetejébe remek atmoszférával ’operál’. Egyébként meg nem szimpatikus egy olyan fater, aki kulturális program gyanánt Gary Clark Jr. koncertre viszi a kölköt? Dehogynem!

10. BLUE RUIN


A Cannes-i Filmfesztivál FIPRESCI díjának nyertes alkotása, amely szép kis fesztivál turnét tudhat maga mögött. Jeremy Saulnier műve teljes mértékben ’kifordította magából’ a bosszúfilm zsánert a maga különös, ’szótlan’ narratívájával. S azon túl, hogy a film művészileg erős, az ’entertaining’ faktor is vaskosan képviselteti magát benne. A mozi, amelyre Coen-ék is büszkék lennének!

9. KÁLVÁRIA


John Michael McDonagh elkészítette 2014 egyik legszebb, legmélyenszántóbb alkotását. A Kálváriában remek arányban keverednek a különféle stílusok és stíluselemek. Szórakoztató művészfilm, ami úgy tud művészi lenni, hogy közben nem esik át a ló túloldalára. Vagyis: nem válik művi pozőrködéssé. Brendan Gleeson száját pedig fontos és valóban komoly gondolatok hagyják el, nagyjából 5 percenként. Kell ennél több? 

8. NEBRASKA


A tavalyi Oscar nagy vesztese, viszont a tavalyi év egyik legjobb filmje! Alexander Payne tartja a nívót, s mindig remek, őszinte, lírai filmekkel örvendezteti meg rajongóit. A Nebraska egyrészt egy csodás, hangulatos, keserédes road movie, másrészt pedig az elmúlás és az ’elhasználódás’ drámája, némi társadalomkritikával fűszerezve, Bruce Dern érett, kimunkált játékával. 

7. BORGMAN


Alex van Warmerdam egy olyan vérkomoly szatírát forgatott, amely nagyon ügyesen egyensúlyozik az abszurditás és a realitás mezsgyéjén. Ezt a filmet mindenkinek látnia kell, aki rajong az alternatív mozikért, s látni szeretné, hogy Haneke életműve milyen hatást gyakorol a kortárs európai filmre. Lebilincselő, tartalmas, mély mondanivalóval felvértezett alkotás a Borgman, egy emblematikus főszereplővel és egy egészen bizarr szkripttel. Jan Bijvoet rulez!

6. ÉJJELI FÉREG


Az Akadémia leggyávább húzása az idén, hogy Gyllenhaal-t nem jelölték Oscarra. Az Éjjeli féreg ugyanis legfőképp miatta annyira zseniális, de nyilván Dan Gilroy rendezőnek és az általa ’elkövetett’ forgatókönyvnek sincs oka szégyenkezni (bízunk benne, hogy legalább a szkript megkapja az arany szobrocskát!). A Nightcrawler az eddigi legkeményebb és legintelligensebb ’média kritika’ a filmtörténetben. Okos, megfontolt, nem szájbarágós, és nem utolsó sorban: borzasztóan izgalmas és félelmetes. A média maga az Antikrisztus. Tudtátok? 

5. HOLTODIGLAN


Fincher szerencsére visszatévedt arra a terepre, ahol igazán otthon érzi magát. A Holtodiglan éj sötét bűnfilm, csavaros kis krimi, ami azon túl, hogy egy majdnem perfekt thriller, a klasszikus amerikai álom kritikája is egyben: tükröt tart a pénzhajhász jóléti társadalom elé. „Tessék, ezek vagytok, gyönyörködjetek!”. Ja és ott van még Ben Affleck nagyszerű alakítása, és Rosemund Pike Oscar-jelölést érő szerepe… 

4. AZ ELSŐ IGAZI NYÁR


Bár a film 2013-as, nálunk 2014 tavaszán jelent csak meg - DVD-n. Nem is értjük, hogy egy ilyen klassz, szerethető családi mozit miért nem ’delegáltak’ egyből a vetítőtermekbe. Az első igazi nyár a feel good coming-of-age filmek non plus ultra-ja. Lélekemelő, megható kis mozi, amely egy olyan környezetben játszódik, ahol mi is szívesen eltöltöttük volna akár az egész gyerekkorunkat – szemét pót apa ide vagy oda. Őszinte, szívet melengető alkotás, Steve Carell és Sam Rockwell jutalomjátékával, valamint a főszereplő, Liam James feledhetetlen alakításával.

3. SRÁCKOR


Nem, nem a 11 éven át tartó kitartó meló miatt, ez ugyanis nem lóverseny és nem a teljesítményről szól. (Persze azért az sem piskóta…) Linklater minden erőssége és bölcsessége ebben a műben összpontosul, a figurái „élnek”, a jelenetei elragadóan emberiek. A Sráckor mind a 166 perce aranyat ér!

2. LLEWYN DAVIS VILÁGA


Coenék eddigi leggyönyörűbb, leglíraibb filmje, Oscar Isaac nagyszerű alakításával, rengeteg csodás metaforával, szép képekkel, remek zenével és kifejezőbbnél kifejezőbb jelenetekkel. Simán az év mozifilmje - nálunk. Művészi és elementáris

1. A TÖRVÉNY NEVÉBEN (Season 1.)


A legpazarabb mini-sorozat (nagy lélegzetvételű, teljes értékű film), amit az utóbbi időben láttunk. Zseniális sztori, zseniális cselekményszövés, elképesztő alakítások, maradandó főcím és főcímzene. Megkockáztatjuk, hogy ilyen erős krimi az elmúlt tíz évben nem készült. Az atmoszféra beszippant, Matthew McConaughey és Woody Harrelson pedig tesz róla, hogy sose feledjük Rusty és Marty, valamint a „yellow king” történetét, s hogy a ’carcosa’ szó örökre bevésődjön a tudatunkba. Tűkön ülve várjuk a 2015-ös Season 2-t!!! 


VÍGASZDÍJ:

-          The Babadook - mint az év horror filmje
-          Grand Budapest Hotel – mint az év felnőtt meséje
-          Vérkötelék - mint az év legalulértékeltebb mozija
-          Időhurok - mint az év low-budget sci-fije
-          Már megint lakótársat keresünk - mint az év multi-kulti vígjátéka
-          A Holnap határa - mint az év legokosabb block-bustere
-          X-men: Az eljövendő múlt napjai - mint az év szuperhős mozija
-          Az eltűnés sorrendjében - mint az év legbizarabb bosszúfilmje
-          Sötét völgy - mint az év európai westernje
-          Mielőtt meghaltam - mint az év színészfilmje

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése