2015. február 11., szerda

White bird in a blizzard


Gregg Araki a független filmek kaméleonja. Egyrészt mindig valami egészen kényes és bizarr témához nyúl, másrészt mindig igyekszik sutba dobni a konvenciókat és valami egyedit alkotni.
Persze mindez egyfajta nézői elvárás is az indie filmek irányába, s ennek az alkotói attitűdnek is megvannak a maga kis formulái és paneljei. Araki azonban csavart egy jó nagyot a sztorin, amelyből könnyedén forgathatott volna egy klasszikus családi drámát, egy oknyomozós krimit, vagy akár egy kőkemény pszicho-thriller-t is. Mondanunk sem kell, a White bird in a blizzard végül egyik sem lett. Ez bizonyos szempontból a javára is válik (Araki filmjének szerkesztettsége és hangulata ugyanis egészen meglepő és különleges), viszont épp ez a disszonancia és a műfajoktól való tudatos (?) elhatárolódás – nevezzük ’elhatárolódásnak’ – teszi kissé nehézkessé és zavarossá a White bird in a blizzard-ot. 


Kat édesanyja egy nap, se szó, se beszéd eltűnik. Apa és lánya jelentik az esetet a rendőrségen, de nincsenek nyomok, nincs fogódzó, így a szabatos gondolkodású tinédzserlány és a kissé fura habitussal rendelkező fater kénytelenek beletörődni a helyzetbe. Volt nincs feleség és écsanya. Közben Kat visszaemlékezéseiből tudunk meg részleteket a lány szüleinek nem éppen zökkenőmentes házasságáról és az édesanya eltűnésének hátteréről. Természetesen semmi és senki sem az, aminek és akinek látszik…


Gregg Araki ért a mesterségéhez, nagyon jól tudja, hogy hogyan teremtse meg azt az atmoszférát, amitől az adott film működőképes lehet. Ezt ezúttal is prímán abszolválja. Jó kis ’80-as évek feelinget kapunk, színeset, kicsit talán túldíszítettet, de mindenképp autentikusat. Klasszul működnek a Kat és barátai között zajló dialógusok, és az apró kis intermezzo-k, amelyek egy viszonylag komplex tinilány karaktert rajzolnak meg.  Ez a csaj közel sem olyan szimpatikus, mint azok a figurák, amelyeket Shailene Woodley korábbi filmjeiben megformált. Ez a csaj ’veszélyes’, öntörvényű, öntelt és arrogáns, mégis érezzük és értjük a motivációit. 


Ezt az összetett szerepet Woodley remekül oldja meg. És minden bizonnyal nem csak a meztelenkedős jelenetek maradnak majd meg (igen, Shailene elég komolyakat ’villant’!!!), mert a hölgyike azon túl, hogy nagyon bájos, nagyon szuggesztív is! A film esetleges gyengeségein (?) persze ő sem tud segíteni, de mindenképp az ő jelenléte ’húzza fel’ a White bird in a blizzard-ot, ami nyilván egy érdekes, különös színfolt lesz majd a későbbiekben a fiatal tehetség bio-jában. 


Sajnos a filmnek nem sikerül a nagy trüváj (pedig a végén még egy ’finomabb’ fordulatot is kapunk), főként a korábban már említett ’werdie’ alkotói hozzáállásnak és az ebből fakadó ’parttalanságnak’ köszönhetően. Viszont az is tény, hogy Shailene Woodley nem tud igazán mellényúlni. Maximum ezúttal a csillagok együttállása nem volt olyan precíz és pontos, mint korábban.
Csillagainkban a hiba? 

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése