2015. február 4., szerda

Isteni műszak


…vitathatatlanul az egyik legeredetibb magyar mozi az elmúlt két-három év terméséből, de azért ismerjük a mondást: „vakok között a félszemű az első”.
Bodzsár Márk első komolyabb munkája nem rossz filmecske, de magán viseli a tipikus gyermekbetegségeket.
A rendező nyilván kedveli Tarantino-t, a honi alkotók közül pedig minden bizonnyal Tímár Péter groteszk látásmódja állhat hozzá közel. Ezzel önmagában nincs is baj, de Bodzsár még nem elég tapasztalt ahhoz, hogy olyan lazán, de „katonásan” egységbe rendezze az anarchiát és a kaotikusságot, mint pl. Tarantino. 


Az Isteni műszakból legfőképp az elegancia hiányzik, ami egy ilyen típusú film esetében elengedhetetlen. Elegancia nélkül súlytalanná válnak az események, és minden kissé 'fapados' és 'szürke' lesz. Oké, Kelet-Európában vagyunk, tiszta sor. De attól még a Balkán bukéját másképp is érzékeltethetnénk. Stílusosabban… 


De hogy ne csak a negatívumokról essék szó:
A film jó kis karakterekkel dolgozik. Keresztes Tamás szociopata, ninja-buzi mentős figurája telitalálat, de Rába Roland is remek, mint mindig, ahogy Zsótér Sándorral sincs semmi gond. Ötvös András, Milán szerepében picit el is törpül a zseniális mellékszereplők mellett, de ő is hozza, amit kell.  
A mentőben és az éjszakában játszódó szcénák egészen kiválóak, azonban Milán telefonbeszélgetései a Szerbiában ragadt arával kissé kilógnak a „tornasorból”. Ezek a jelenetek nem tartoznak a film jobban sikerült momentumai közé. 


Picit ambivalens az összkép, mert egyrészt érezni az akarást és a bizonyítási vágyat Bodzsár Márk filmjén - az Isteni műszak produkál is néhány emlékezetes pillanatot -, de az újkori magyar filmművészet bénázásai még azért jócskán tetten érhetőek benne.
Bodzsár tehetséges fiatalember. Bízunk benne, hogy a következő mozija képes lesz túllicitálni az Isteni műszakot, és akkor nem lesz itt probléma!

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése