2015. február 12., csütörtök

Trash - Szeméttelep


A helyszín Rio, azon belül is a favela-övezet, vagyis a nyomornegyed, ahol két guberáló kis srác egy pénztárcát talál a szeméttelepen. A brifkóban van egy kis zsé, amelyet a tizenévesek örömmel költenek a napi betevőre - és eközben nem is sejtik, hogy valójában milyen jelentős "fogással" lettek gazdagabbak. A két fiú, Rafael és Gardo a „patkány” becenévre hallgató barátjukkal kiegészülve eszement kalandokba keverednek; meg kell fejteniük a titokzatos pénztárca titkát, s hogy miért üldözi őket kitartóan a rendőrség, azaz a korrupt Federico nyomozó. Közben egyre jobban belekeverednek a szövevényes ügybe, s minden leleményességükre szükségük van, hogy tisztára mossák becsületüket, és összerakják a pénztárca tulajdonosának, José Angelónak a történetét. 


Amikor Stephen Daldry (A felolvasó; Billy Elliot; Az órák) filmet készít, méghozzá egy olyan forgatókönyvíró társsal (Richard Curtis!!!), aki mindnyájunk kedvenc karácsonyi alapvetésének, az Igazából szerelem-nek a szkriptjét jegyzi, akkor azért arra illendő odafigyelni. 


Bár Daldry kezdeti lendülete az utóbbi időben picit alábbhagyott (a 2011-es Rém hangosan és írtó közel egyáltalán nem volt olyan erős, mint a direktor 2000-es évek elején készült munkái), összességében mégis elmondható, hogy a rendező mindig kiegyensúlyozott, egységes mozikat kreált. Nincs ez ezúttal sem másképp, most is egy jól összerakott mozgóképpel van dolgunk, viszont a Tom Hanks-es, Sandra Bullock-os szeptember 11-es sztori szelleme azért még kísért, és a szájbarágós, demagóg hangvételt a rendező sajnos a Trash-be is ’átmentette’.
Kár érte, mert így kevésbé érezzük a létjogosultságát annak a filmmel kapcsolatos hangzatos frázisnak, miszerint „a Trash Brazília méltó válasza a Gettómilliomosra”. A párhuzam azonban nagyjából helytálló, ugyanis a Szeméttelep is meseszerű és okító jellegű, s ezt a filmet is eredeti helyszíneken forgatták, s ez a mozi is hasonló ívet jár be, mint a 2009-es Oscaron elsöprő sikert aratott Danny Boyle-alkotás. Viszont a Trash, bármennyire is szerethető, közel sem olyan kompakt és ’jól összerakott’, mint a Gettómilliomos. 


Pedig Daldry valóban minden rendelkezésére álló ’eszközt’ bevetett a siker érdekében: a gyerekszereplőket pl. a favelákban castingolta! …és milyen jól tette, hisz valóban zseniálisan teljesítenek a srácok. Mindennemű színészi tapasztalat nélkül oldják meg remekül a feladatot, és az az igazság, hogy rendesen el is viszik a balhét! Emellett a brit rendezőnek sikerült valódi sztárokat is megnyernie a projekthez – húzónevekkel nyilván könnyebb volt eladni a 'terméket' -, így mellékszereplőként feltűnik a filmben Martin Sheen és az egyébként tehetséges, de most elég haloványan teljesítő Rooney Mara is.
Daldry pellengére állítja a brazil rendőrséget, s az annak berkeiben burjánzó korrupciót, felhívja a figyelmet a Rio-i szegénységre és éhínségre, s mindezt egy valóban tempós, pörgős történeten keresztül teszi. Mi nézők pedig készek vagyunk szorítani és szurkolni a sztori főszereplőinek - naná, hiszen annyira szeretnivaló kölykök! 


A szívünkig azért oly mértékben nem hatol, mint Boyle műve - az angol rendező ugyanis nem olyan leleményes, mint skót kollégája -, de a Trash egy kellemes kis mozi, amely a krimi és a drámai szál mellett a klasszikus ifjúsági filmek hangulatát is megidézi. 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése